SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 757 >>

DEVAM: 117-118. Namazda Sağ Elin Sol El Üzerine Konulması

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ قُدَامَةَ يَعْنِي ابْنَ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي بَدْرٍ عَنْ أَبِي طَالُوتَ عَبْدِ السَّلَامِ عَنْ ابْنِ جَرِيرٍ الضَّبِّيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ رَأَيْتُ عَلِيًّا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يُمْسِكُ شِمَالَهُ بِيَمِينِهِ عَلَى الرُّسْغِ فَوْقَ السُّرَّةِ قَالَ أَبُو دَاوُد وَرُوِيَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ فَوْقَ السُّرَّةِ قَالَ أَبُو مِجْلَزٍ تَحْتَ السُّرَّةِ وَرُوِيَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ وَلَيْسَ بِالْقَوِيِّ

 

Gazvan b. Cerîr'in babası (Cerîr b. Abdilhamîd)'den; demiştir ki: "Ben Ali (r.a.)'i (namaz kılarken) sağ eliyle, göbeği üstünde (bulunan) sol bileği üzerinden tutarken gördüm."

 

Ebu Davud dedi ki: Bu hadis Said b. Cübeyr'den göbeğin üstünde (diye) rivayet edildi. Ebu Miclez; "göbeğin altına (konur)” dedi. (Göbeğin altına konacağı) Ebu Hureyre'den de rivayet edilmiştir, (fakat) sağlam değildir.

 

 

AÇIKLAMA:     Bu hadis her ne kadar, "namaz kılarken kıyamda sağ eli sol elin üzerine koyarak göbeğin üstüne konur" diyen kimseleri destekliyorsa da Hz. Ali (r.a.)'ye ait bir fiil olması itibariyle kendi re'y ve içtihadına dayanarak böyle hareket etmiş olması ihtimali de vardır. İmam Buharî bu hadisi ta'likan zikretmiştir. [el-Menhel, c.V, 164]

 

Bezlu’I-mechud sahibi ise, bu ha­disle ilgili larak şunları nakletmiştir: "Göbeği üstünde" sözü sağlam bir senedle tesbit edilebilmiş değildir. Ravî Ebu Bedr bu ziyade cümleyi Ebu TaIut'tan nakleden tek kişidir. Bu rivayetinde tek kalmıştır. Her ne kadar bazıları Ebu Bedr'in güvenilir bir kimse olduğunu söylemişse de bazıları onun tam manasıyla güvenilir bir kimse olmadığını söylemişlerdir. Bu şekilde tenkid edenler arasında Ebu Hatim, Hafız İbn Hacer ve Zehebî de bulunmak­tadır. Buharî'nin şeyhlerinden Müslim b. İbrahim'in rivayetinde de bu cümle yoktur. Nitekim İbn Hacer de Fethü'l-Barî de aynı şeyleri söyle­miştir.

 

İmam Buharî de "namaz içerisinde amel" babında bu hadisi ta'likan naklederken bu "göbeğin üstünde" cümlesini rivayet etmemiştir.[Bezlu'l-mechud, IV, 479]

 

Musannif Ebu Davud her ne kadar "elleri göbeğin üstünde bağladı" cümlesini ta'likan Said b Cübeyr'den rivayet etmişse de Beyhakî bu haberi Ebu Zekeriya b. İshak, el-Hasen b. Ya'kub, Yahya b. Ebi Talib, Zeyd b. el-Habbab, Süfyan es-Sevrî, İbn Cüreyc, Ebu Zübeyr, Ata vasıtasıyla Said b. Cübeyr'e erişen bir senetle rivayet etmiş ve sonunda da; "Bu mevzudaki rivayetlerin en sağlamı bu haberdir. Her ne kadar ellerin göbek altında ka­vuşturulacağına dair Hz. Ali'den bir haber varsa da bu haberin senedinde zayıflık vardır" diyerek kendi görüşünü ortaya koymuştur. Aslında Beyha-kî'nin bu senedinde Yahya b. Ebî Talib bulunmaktadır. Onun hakkında Musa b. Harun "yalancı" demiştir. Yine bu senedde Zeyd b. el-Habbab bulun­maktadır. Zehebî Mizanu'l-İ'tidal isimli eserinde bu kimseden bahsederken, Yahya b. Maîn'in, onun hakkında; "sevrî'den naklettiği bütün hadisler makbuldür" dediğini ve Ahmed b. Hanbel'in de: "doğru sözlü olmasına rağ­men rivayetlerinde çok yanılan bir kimsedir" dediğini söylemiştir. Hz. Ali'­den gelen 756 no'lu haberle Hanefîler ve 757 no'lu Said b. Cübeyr'e ve Hz. Ali'ye ait haberlerle de Şafiîler amel etmişlerdir. Bu mevzuda Bezlu'l-mechud sahibi, İbn Hazm'dan şu hadisi naklediyor: "Üç şey var ki: Nebi sünnetindendi: 1. İftarda acele etmek, 2. Sahuru geciktirmek, 3. Namazda sağ eli sol el üstüne koymak"[Bezlu'l-mechud, IV, 478]