SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 633 >>

DEVAM: 80. Bir Tek Gömlekle Namaz Kılan Kimsenin Durumu

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمِ بْنِ بَزِيعٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَبِي بُكَيْرٍ عَنْ إِسْرَائِيلَ عَنْ أَبِي حَوْمَلٍ الْعَامِرِيِّ قَالَ أَبُو دَاوُد كَذَا قَالَ وَالصَّوَابُ أَبُو حَرْمَلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ أَمَّنَا جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ فِي قَمِيصٍ لَيْسَ عَلَيْهِ رِدَاءٌ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ إِنِّي رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي فِي قَمِيصٍ

 

(Muhammed b. Abdurrahman b. Ebi Bekr) babası (Abdurrahman'ın şöyle) dedi(ğini rivayet etmiştir): Cabir b. Abdillah (r.a.) (bir defa) bize (sadece) bir gömlek içerisinde olduğu halde imamlık yaptı. Üzerinde herhangi bir peştemal da yoktu. (Namazdan) çıkınca, "Ben Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’i bir tek gömlek içe­risinde namaz kılarken gördüm" dedi.

 

 

Diğer tahric: Müslim, salat; İbn Mace, keffarat; Muvatta, cema'a

 

AÇIKLAMA:     Cabir b. Abdillah'ın namazdan sonra, "Resulullah'ı bir tek gömlek içerisinde namaz kılarken gördüm."demesine sebeb, Buharî'nin Muhammed b. el-Münkedir'den rivayet ettiği bir hadiste açıklandığına göre, "kendisine namazı niçin böyle abasız veya cübbesiz ola­rak kılıyorsun?" diye bir sorunun yöneltilmesidir. Bu soru karşısında Cabir (r.a.) Hazretleri, de hareketinin manasını Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in uygula­masından delil getirerek açıklama lüzumunu hissetmiştir.[bk. Buharî, salat] Her ne kadar bu hadis-i şerifte Hz. Cabir'in üzerinde izar (eteklik) bulunup bulunmadığı üzerinde durulmamışsa da Avnu'l-ma'bud sahibi, Hz. Cabir'in üzerinde o anda izarın da bulunmadığını ifade etmektedir.

 

Bu hadis-i şerif, imamın cübbesiz olarak namaz kıldırmasının caiz ol­duğunu ifade ediyorsa da cübbeli olarak kıldırması daha faziletlidir. Ancak Maliki alimleri, mescidde görevli imamın ve bir de herhangi bir kabilenin namaz kıldırmakla görevlendirdikleri imamın cübbesiz olarak namaz kıldır­masını mekruh görürler. Bu iki imamın dışında kalan imamların cübbesiz olarak kıldırdıkları namazda herhangi bir sakınca görmezler. Müdevvene'-de beyan edildiğine göre görevli olan imamın seferde cübbesiz olarak namaz kıldırmasında da herhangi bir sakınca yoktur.[bk. el-Menhel, V, 20]