بَاب
مَا جَاءَ فِي
فَضْلِ
الْمَشْيِ
إِلَى الصَّلَاةِ
48. Namaza Yürüyerek
Gitmenin Fazileti
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
ابْنِ أَبِي
ذِئْبٍ عَنْ
عَبْدِ الرَّحْمَنِ
بْنِ
مِهْرَانَ عَنْ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ سَعْدٍ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ الْأَبْعَدُ
فَالْأَبْعَدُ
مِنْ
الْمَسْجِدِ
أَعْظَمُ
أَجْرًا
Ebu Hureyre (r.a.)'in
rivayet ettiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Sevabı en çok olan, mescide en uzak yerden gelendir"
Diğer tahric: Buhari,
ezan; Müslim, mesacid; İbn Mace, mesacid; Muvatta, tahare; Ahmed b. Hanbel, II,
351, 428.
AÇIKLAMA: Aynı mevzuda Müslim'in Ebü Musa'dan yaptığı
rivayet de; "Namazda insanların sevabca en üstün olanları, yolu namaza
(mescidden) en uzak olanlardır" şeklindedir.
Gerek
Ebu Davud'un hadisi, gerekse Müslim'in rivayeti evi mescide uzak olanlar için
bir tesellidir. Zira evi mescide yakın olanın cemaate devamı daha kolay olur.
Namazlarını ekseriyetle cemaatle kılacağı için sevabı da fazla olur. Ama evi
mescide uzak olan bundan mahrum olabilir. İşte Resulullah (s.a.v.) evi uzak
olanın mescide gelmek için katlandığı meşakkatleri ve attığı adımları onun
namazı menzilesinde tutmuştur. Nitekim 559. hadis-i şerifte geleceği üzere
cemaate gitmek için yola çıkan kişinin ayağını her kaldırışta derecesi
yükselecek ve her yere basışta bir günahı silinecektir.
Müslim,
Tirmizî ve Nesaî'nin Ebu Hureyre'den yaptıkları bir rivayette Resulullah
(s.a.v.) tam olarak abdest alıp mescide giderken adımların çok olmasının ve
bir namazdan sonra diğer namazı beklemenin hataları mahvedip dereceleri
yükselttiğini haber vermektedir.
Açıktır
ki, hadisi şerif, çok sevab almak için evleri mescîdden uzak yapmaya teşvik
etmemektedir. Zira Resulullah (s.a.v.)'ın evi mescidin hemen bitişiğindedir.
Bu,
"Muhakkak oruçlunun ağzının kokusu Allah katında misk kokusundan daha
güzeldir" hadis-i şerifine benzer. Resulullah burada insanları ağız temizliğini,
terk ederek ağızlarının tiksindirici bir şekilde kokutmaya teşvik etmemiştir.
Maksat oruçlu için çok büyük sevab olacağını müjdelemektir.