بَاب
فِي
الْأَذَانِ
قَبْلَ
دُخُولِ
الْوَقْتِ
40. Vakit Girmeden
Ezan Okumak
448
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
وَدَاوُدُ
بْنُ شَبِيبٍ
الْمَعْنَى
قَالَا حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ
أَيُّوبَ
عَنْ نَافِعٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ أَنَّ
بِلَالًا أَذَّنَ
قَبْلَ
طُلُوعِ
الْفَجْرِ
فَأَمَرَهُ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَنْ
يَرْجِعَ
فَيُنَادِيَ
أَلَا إِنَّ
الْعَبْدَ
قَدْ نَامَ
أَلَا إِنَّ الْعَبْدَ
قَدْ نَامَ
زَادَ مُوسَى
فَرَجَعَ
فَنَادَى أَلَا
إِنَّ
الْعَبْدَ
قَدْ نَامَ
قَالَ أَبُو دَاوُد
وَهَذَا
الْحَدِيثُ
لَمْ
يَرْوِهِ عَنْ
أَيُّوبَ
إِلَّا
حَمَّادُ
بْنُ سَلَمَةَ
İbn Ömer'den rivayet
edildiğine göre, Bilal (r.a.) sabah olmadan ezan okumuş, Nebiyy-i Ekrem
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) de ona (tekrar ezan okudğu yere) dönmesini ve
"haberiniz olsun köle uyudu, haberiniz olsun köle uyudu" diye
seslenmesini emretmiştir. Musa (rivayetine) devamla '' Bilal dönüp haberiniz
olsun köle uyumuştur.” diye nida etti'' cümlesini eklemiştir.
Ebu Davud dediki; Bu
hadisi Eyyub'dan sadece Hammad rivayet etmiştir.
Diğer tahric: Buharî,
ezan; savm; şehadet; ahad; Müslim, sıyam; Tirmizî, salat; Nesaî, ezan; Darimî,
salat; Muvatta nida; Ahmed b. Hanbel, II, 9, 57, 62, 64, 73, 79, 107, 123.
AÇIKLAMA: Bilal sabahın olduğunu zannederek, daha sabah
olmadan sabah ezanını okumuştur. Bunun üzerine Resul-i Ekrem (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) Tekrar ezan okuduğu yere dönerek ‘‘köle (yani Bilal)
uyudu" diye nida etmesini emretmiştir.
Hattabî'nin
beyanına göre "köle uyudu" sözünün anlamı iki şekilde açıklanabilir:
1.
Bilal bu ezanı uyku mahmurluğu ile, daha sabah olmadan yanlışlıkla okudu.
2.
Daha gece hüküm sürdüğü için Bilal uykuya yattı.
Bu
hadisenin daha hicretin ilk günlerinde vuku bulduğu anlaşılıyor. Çünkü Resul-i
Ekrem (s.a.v.)’in hayatının son zamanlarında Bilal (r.a.) geceleyin ezan
okuyarak halkın seher vaktinde ibadetle meşgul olmaları için uyanmalarını
sağlardı. Sabah olunca da İbn Ümmü Mektum (r.a.) ezan okurdu. Resulullah
(s.a.v.) de "Bilal ezan okuyunca yiyiniz, içiniz (çünkü daha oruç vakti
girmemiştir)" buyururlardı. Bir başka ifadeyle Hz. Bilal, Hz. Nebiin son
zamanlarında sabahleyin değil, gece yarısı okurdu. Sabahleyinse Ümmü Mektum
okurdu.
İmam
Malik, Evzaî, Şafiî, Ahmed ve İshak sabah namazı vakti girmeden ezan okumanın
caiz olduğu görüşündedirler. İmam Ebu Yusuf'a göre ezam, sabah namazı vakti
girmeden okumanın bir sakıncası yoksa da İmam Ebu Hanife ile İmam Muhammed
sabah ezanının sabah olmadan okunmasının caiz olmadığı görüşündedirler.
Nitekim mevzumuzu teşkil eden hadis-i şerif de bu görüşü te'yid etmektedir.
Hadis
ulemasına göre ise, bir mescidde iki müezzin varsa, sabah ezanının, vaktinden
önce okunması caizdir. Yoksa caiz değildir. Bu alimlere göre Hz. Nebiin Bilal (r.a.)i
geceleyin ezan okumaktan nehyettiği sırada Mescid-i Nebevî'de müezzin olarak
sadece Hz. Bilal vardı. Eğer orada bir başka müezzin daha bulunsaydı onu bu
ezandan nehyetmezdi.