DEVAM: 31. Ezan'ı
Yüksek Sesle Okumak
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
أَبِي
الزِّنَادِ
عَنْ
الْأَعْرَجِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ
إِذَا
نُودِيَ
بِالصَّلَاةِ
أَدْبَرَ
الشَّيْطَانُ
وَلَهُ
ضُرَاطٌ
حَتَّى لَا يَسْمَعَ
التَّأْذِينَ
فَإِذَا
قُضِيَ النِّدَاءُ
أَقْبَلَ
حَتَّى إِذَا
ثُوِّبَ بِالصَّلَاةِ
أَدْبَرَ
حَتَّى إِذَا
قُضِيَ
التَّثْوِيبُ
أَقْبَلَ
حَتَّى
يَخْطُرَ بَيْنَ
الْمَرْءِ وَنَفْسِهِ
وَيَقُولُ
اذْكُرْ
كَذَا اذْكُرْ
كَذَا لِمَا
لَمْ يَكُنْ
يَذْكُرُ
حَتَّى
يَضِلَّ
الرَّجُلُ
أَنْ
يَدْرِيَ
كَمْ صَلَّى
Ebu Hureyre (r.a.)'nin
Rivayet ettiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Namaz için ezan okunduğu zaman şeytan arkasını dönüp yellene
yellene ezan sesini işitmez oluncaya kadar uzaklaşır. Ezan bitince geri gelir;
namaz için ikâmet edilince (tekrar) arkasını dönüp kaçar. İkâmet bitince tekrar
geri gelir, (namaz kılan) kişiyle kalbi arasına girer ve hatırına gelmeyen
şeyler hakkında "şunu da bunu da hatırla" der. Nihayet adam kaç
(rekât) namaz kıldığını bilmez hale gelir."
Diğer tahric: Buhari,
ezan; sehv; bed’ul-halk; Müslim, salat; mesacid; Nesai, ezan; sehv; Dârimî,
salât; Muvatta, nida; Ahmed b. Hanbel, II, 313,460, 503, 522.
AÇIKLAMA: Şeytanın ezan sesini
işitince yellenerek kaçması Kadı Iyaz'a göre hakikat manasına alınabilir. Çünkü
Şeytan da yiyen ve içen ruhani bir yaratıktır. Onun da kendine has bir şekilde
yellenmesi mümkündür.
Fakat
Buhârî şârihi Aynî gibi bazı alimler ise, "Şeytanın yellenmesinden
maksat, çok korktuğu büyük bir musibete uğramasıdır. Nasıl ki büyük bir
musibete mâruz kalan kimsenin, o anda korkusundan dolayı dizlerinde can kalmaz,
ayakları birbirine dolaşıp abdesti kalmazsa şeytanın da ezan sesini duyunca
mü'minlere vesvese vermekten ümitsizliğe düşerek büyük bir korku hâli yaşadığı
ifâde edilmek istenmiştir. Yani yellenmek kelimesiyle yellenmeye sebeb olan
büyük bir korku hâli kast edilmiş, şeytanın ezan karşısındaki durumu korkunç
bir felâkete uğrayan kişinin haline benzetilmiştir" demişlerdir.
İşte
şeytan bu duruma sebeb olan ezan sesinden kurtulmak için ezan sesi işitilmez
oluncaya kadar uzaklara kaçmaya devam eder.
Bu
uzaklaşmanın miktarı hakkında Müslim'in Sahîh'inde rivayet ettiği şu hadis-i
şerif bir fikir verebilir: "Şüphesiz kî şeytan namaza nida edildiğini
işittiği vakit Revha denilen yere varılıncaya kadar gider. Süleyman (el-A'meş),
"Ebu Sufyân'a Ravha'nın nerede olduğunu sordum; bu yer Medine'den 36 mil
uzaktadır, cevabını verdi, demiştir.” Müslim, salat
Şeytanın
en faziletli bir ibâdet olan Kur'ân okumak'dan ve namazdan kaçmadığı halde
ezandan kaçışının hikmeti, kıyamet gününde müezzinin lehine şehâdette
bulunmaktan kurtulmak istemesine bağlanabilir. Çünkü bir evvelki hadis-i
şerifte beyân edildiği gibi kıyamet günü ezan sesini duyan her şey müezzinin
lehine şehâdet edecektir.
Bazıları
da bu hususu şöyle açıklamışlardır: Ezan insanları Allah'a secdeye çağıran bir
davettir. Şeytan ise, secdeden kaçtığı için Allah'ın rahmetinden uzak
kalmıştır. Şeytan ezan sesini duyunca bu hâdiseyi hatırladığı için rahatsız
olur, daha fazla duymamak için süratle uzaklaşır. Bir de ezandaki cümleler'en
faziletli zikr olan kelime-i tevhid ve benzeri sözlerden ibarettir ki, bu
cümlelerin sayısı bellidir. Şeytan vesvese vererek bu kelimeler üzerinde bir
eksiklik veya fazlalık yaptırmaya muvaffak olamaz. İşte şeytan bundan nefret
ederek kaçar. Amma şeytan vesvese ile insanın kıldığı namaza bir noksanlık ve
sünnete uymayan bir fazlalık eriştirebilir. İşte şeytan bu ümide kapılarak
namaz kılana yaklaşır.
Fakat
eksiksiz namaz kılabilen kimselere yaklaşmak istemez. Ancak böyle kimseler az
bulunur.
İbnül-Cevzî
ise şeytanın kaçışını şöyle açıklar; "Ezandan nefs, lezzet alamaz, ezan
okuyan kişiye gaflet ve riya yaklaşamaz. Namazdan ise nefs kendine bir pay
çıkarabilir. Bu bakımdan şeytan namaz kılan kişiden kaçmak istemez. Ancak
şeytanın kaçtığı ezan, aslına uygun olarak tegannîden uzak, kelimelerinin hakkı
verilerek okunan ezandır..."
Bu
bakımdan, Sahih-i Müslim'de bulunan şu hadis-i şerifte cinlerin şerrinden
korunmak için ezan okumak tavsiye edilmektedir:
"Süheyl
demiş ki: Babam beni, Benu Hârise'ye gönderdi, yanımdan bizim uşaklardan biri yahut
bir dostumuz vardı. Ona bir kimse bir bahçeden ismiyle seslendi. Yanındaki
(arkadaş) bahçeye bakındı ise de hiç bir şey göremedi. Ben bu hâdiseyi babama
anlattım. Babam : Senin böyle bir şeyle karşılaşacağını bilsem göndermezdim.
Ama bundan böyle bir ses işitirsen hemen ezan oku. Çünkü ben Ebu Hureyre'yi
Resulullah (sallallahü aleyhi ve sellern)'den şu hadisi rivayet ederken
işittim: "Şüphesiz ki namaza nida edildiği vakit şeytan geri gider. Onun
sesli bir yellenmesi vardır."[Müslim Salat]