SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 4 >>

بَاب مَا يَقُولُ الرَّجُلُ إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ

3. Helaya Girmek İsteyenin Yapacağı Dua

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدُ بْنُ مُسَرْهَدٍ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ وَعَبْدُ الْوَارِثِ عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ قَالَ عَنْ حَمَّادٍ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ وَقَالَ عَنْ عَبْدِ الْوَارِثِ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ

 

Hammâd Ibn Zeyd(in) Abdülaziz b. Suhayb yoluyla Enes îbn Mâlik'den (rivayetine göre) Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem helaya girmek isteğinde,   "Allahım ben, hubus ve habâisten sana sığınırım" diye dua ederdi.

 

Abdulvaris'in yine Abdulaziz Enes'den naklettiğine göre ise, "hubus ve habâisten Allah'a sığınırım'* diye dua ederdi.

 

 

قَالَ أَبُو دَاوُد رَوَاهُ شُعْبَةُ عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ وَقَالَ مَرَّةً أَعُوذُ بِاللَّهِ و قَالَ وُهَيْبٌ فَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ

Ebû Davûd şöyle dedi: "Bu hadis-i şerifi Şu'be Abdulaziz'den (bir seferinde) "Allahım ben sana sığınırım*, bir keresinde de, "Allah'a sığınırım" lâfızlanyla rivayet etti. "Vuheyb ise, "Hadis, Allah'a sığınsın (lâfızlarıyla da) rivayet edilmiştir" dedi.

 

 

Diğer tahric: Buharî, vudu; Müslim, tahare; Nesai: tahare, Tirmizî, tahare, İbn Mace, tahare

 

AÇIKLAMA:     Hadisin sonunda musannif Ebu Davud merhum, Abdulaziz b. Suhayb'den gelen rivayet farklarına şöyle işaret ediyor:   a. Bu Hadis-i Şerifi Hammad İbn Zeyd, Abdulaziz'den .... lafızlarıyla başlayarak rivayet ederken, Abdulvaris sadece ....... lafzıyla başlayarak rivayet etmiştir.   b. Aynı Hadisi, Şu'be, bir keresinde Hammad'ın, bir keresinde de Abdulvaris'in lafızlarıyla rivayet etmiştir.

 

Hadiste geçen hubs kelimesini sarih Hattabi hubus şeklinde (birinci ve ikinci harflerinin Ötresiyle) okumuş, hubs şeklinde (ikinci harfi sakin) okumanın yanlış olacağını iddia etmişse de, Ayni ve İbn Seyyidinnas tarafından reddedilerek her iki şekilde de okumanın caiz olduğu söylenmiştir,

 

Hattaoi'ye göre hubus, habis'in çoğuludur; "Erkek şeytanlar*' anlamına gelir. Habais ise, habise'nin çoğuludur, (dişi şeytanlar) demektir, İbnü'l-Arabi'ye göre bu kelime çirkin şeyler için kullanılır. Hubs genellikle sözde sövmeyi, inançta küfrü, yiyeceklerde haramı, içeceklerde zararlı şeyleri ifade eder.

 

 

DEVAM