بَاب
الرَّجُلِ
يَتَبَوَّأُ
لِبَوْلِهِ
2. Küçük Abdest Bozmak
İçin Yer Aramak
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
أَخْبَرَنَا
أَبُو التَّيَّاحِ
قَالَ
حَدَّثَنِي
شَيْخٌ قَالَ
لَمَّا
قَدِمَ
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
عَبَّاسٍ الْبَصْرَةَ
فَكَانَ
يُحَدِّثُ
عَنْ أَبِي مُوسَى
فَكَتَبَ
عَبْدُ
اللَّهِ
إِلَى أَبِي مُوسَى
يَسْأَلُهُ
عَنْ
أَشْيَاءَ
فَكَتَبَ
إِلَيْهِ
أَبُو مُوسَى
إِنِّي
كُنْتُ مَعَ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ ذَاتَ
يَوْمٍ
فَأَرَادَ
أَنْ يَبُولَ
فَأَتَى
دَمِثًا فِي
أَصْلِ
جِدَارٍ
فَبَالَ ثُمَّ
قَالَ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذَا
أَرَادَ
أَحَدُكُمْ
أَنْ يَبُولَ فَلْيَرْتَدْ
لِبَوْلِهِ
مَوْضِعًا
Ebu't Teyyah
hocalarından birinin kendisine şöyle dediğini nakletti: "Abdullah b. Abbas
Basra'ya geldiğinde Basralılar Ebu Musa'dan nakiller yapıyorlardı. Bunun
üzerine Abdullah, bir mektup yazarak Ebu Musa'dan bazı şeyler sordu. Ebu Musa,
kendisine şu cevabı verdi: "Ben bir gün Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'le birlikte idim. Küçük abdest bozmak istedi. Bir duvarın dibinde,
toprağı yumuşak bir yere gelip idrarını yaptı. Sonra da; "Sizden biriniz
küçük abdestini bozmak İstediği zaman idrarı (nın üzerine sıçramaması) için
yumuşak bir yer arasın*' buyurdu.
Diğer tahric: (Ahmed
b. Hanbel IV, 396; ayrıca bkz. Tirmizî, tahare
AÇIKLAMA: Abdullah b. Abbas
(r.a.) Basra'ya geldiği zaman Basralılann Ebu Musa'dan çeşitli konulardan
duymadığı bilmediği hadisler naklettiklerini görünce bu nakledilen haberlerin
doğruluk derecesini öğrenmek maksadıyla Ebu Musa el-Eş'ari*ye bir mektup yazar.
Ebu Musa da sorulan meselelerin cevabını bir mektupla bildirir. Verilen
cevaplar arasında yukarıda geçen hadis-i şerif de bulunmaktadır. Ancak diğer
cevabların hangi konularla ilgili olduğu açıkça zikredilmemektedir. Bununla
beraber verilen cevabın sadece bevletmekle ilgili olması ihtimali de vardır.
Hattabi'nin
açıklamasına göre hadis-i şerifte adı geçen duvarın sahibi yoktu; çünkü idrar
duvarın.temeline zarar vereceğinden, sahibinin izni olmadan sahipli bir duvarın
dibine abdest bozmak caiz değildir.
Bu
hadis-i şeriften sahabenin nakletmek istedikleri hadisleri bir kağıda veya
deftere yazarak, hadis öğrencilerine rivayet ettikleri anlaşılıyor, ki buna
hadis ilminde kitabet denir. Hadis rivayet metodlarından birini teşkil eder.