DEVAM: 135. Çocuk
İdrarının Elbiseye Bulaşması
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
عَمْرِو بْنِ
أَبِي
الْحَجَّاجِ
أَبُو
مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْوَارِثِ
عَنْ يُونُسَ
عَنْ
الْحَسَنِ
عَنْ أُمِّهِ
أَنَّهَا
أَبْصَرَتْ
أُمَّ
سَلَمَةَ
تَصُبُّ
الْمَاءَ
عَلَى بَوْلِ
الْغُلَامِ
مَا لَمْ
يَطْعَمْ
فَإِذَا
طَعِمَ
غَسَلَتْهُ وَكَانَتْ
تَغْسِلُ
بَوْلَ
الْجَارِيَةِ
Hasan (el-Basri),
annesinin şöyle dediğini haber verdi: "(Ben) Ümmü Seleme (r.anha)'yı henüz
yemek yemeyen erkek çocuğun idrarı üzerine su dökerken gördü (m). Eğer (çocuk)
yerse, onu yıkardı. Kız çocuğunun idrarını da yıkardı."
Bu hadisi Sadece Ebu
Davud rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Buraya kadar bu
bölümle ilgili hadislerde henüz yemek yemeyen süt çocuklarının idrarlarının
aynı derecede pis olmadığı, kız çocuğununkinin her hal-ü karda yıkanması, erkek
çocuğunkinin ise üzerine su dökülerek temizleneceği ifade edilmektedir. Bu
hadislere dayanarak cumhur-u ulema iki idrar arasında fark olduğunı kabul
etmişlerdir.
Hanefi
fukahası "İdrardan temizlenin! Çünkü kabir azabının çoğu idrardandır"
Hadisi ve benzeri hadislerle isdidlal ederek bir ayırım yapmaksızın erkek ve
kız çocuğunun idrarları, henüz süt çocuğu bile olsalar eşit ve aynı derecede
pistir ve büyüklerin idrarına eşittir; affedilen miktarı aştığı takdirde
yıkanması gerekir, görüşündedirler. Bununla beraber Hanefi uleması bu bölümdeki
hadislerle diğer babtaki hadisler arasında görünen tearuza cevaben hadislerde
geçen "nadh" kelimesini yıkama ile tefsir etmişler ve bu tefsirlerini
diğer hadislerdeki yıkama manasına gelen "nadh" ile takviye
etmişlerdir.