DEVAM: 135. Çocuk
İdrarının Elbiseye Bulaşması
حَدَّثَنَا
مُجَاهِدُ
بْنُ مُوسَى
وَعَبَّاسُ
بْنُ عَبْدِ
الْعَظِيمِ
الْعَنْبَرِيُّ
الْمَعْنَى
قَالَا
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الرَّحْمَنِ
بْنُ
مَهْدِيٍّ
حَدَّثَنِي
يَحْيَى بْنُ
الْوَلِيدِ
حَدَّثَنِي
مُحِلُّ بْنُ
خَلِيفَةَ
حَدَّثَنِي
أَبُو
السَّمْحِ
قَالَ كُنْتُ
أَخْدِمُ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَكَانَ
إِذَا
أَرَادَ أَنْ
يَغْتَسِلَ قَالَ
وَلِّنِي
قَفَاكَ
فَأُوَلِّيهِ
قَفَايَ
فَأَسْتُرُهُ
بِهِ
فَأُتِيَ
بِحَسَنٍ
أَوْ
حُسَيْنٍ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُمَا
فَبَالَ
عَلَى صَدْرِهِ
فَجِئْتُ
أَغْسِلُهُ
فَقَالَ
يُغْسَلُ
مِنْ بَوْلِ
الْجَارِيَةِ
وَيُرَشُّ
مِنْ بَوْلِ
الْغُلَامِ
قَالَ
عَبَّاسٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
الْوَلِيدِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَهُوَ أَبُو
الزَّعْرَاءِ
قَالَ
هَارُونُ
بْنُ تَمِيمٍ
عَنْ
الْحَسَنِ
قَالَ
الْأَبْوَالُ
كُلُّهَا
سَوَاءٌ
Ebu's-Semh den; demiştir
ki; "Resullullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e hizmet ederdim. Efendimiz
gusletmek istediğinde bana "Yönünü çevir" der, ben de çevirir ve onu
gizlerdim, (siper olurdum). (Bir gün) Hasan veya Hüseyin (r.a.) getirildi.
Efendimiz'in göğsü üzerine bevletti. Ben hemen onu yıkamaya geldim. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): “Kız çocuğunun idrarı(ndan dolayı)yıkamr,
oğlanınkine ise, su serpilir" buyurdu.
Abbas (b. Abdilazim)
dedi ki; (Çoğul siğasıyla) Bize Yahya bin Velid haber verdi. Ebu Davud da dedi
ki; Yahya b, Velid, Ebu'z-Za'ra'dır. Harun bin Ebi Temim, Hasen el-Basri'nin
"Bütün idrarlar eşittir," dediğini söyledi.
Diğer tahric: Nesai,
tahare; İbn Mace, tahare
AÇIKLAMA: Bu Hadiste, küçük
çocuğun idrarının hükmünün yani sıra ikinci bir konu dikkatimizi çekmektedir
ki, o da gusul esnasında örtünme meselesidir. Bundan önceki Hadislerin şerhinde
çocuğun idrarı ile ilgili yeterli bilgi verildiği için burada gusül esnasında
örtünme meselesini ele alacağız.
İnsanların
görebileceği açık bir yerde gusleden kimsenin tesettüre riayetinin farz
olduğunda ulema müttefiktir. Açık bir yerde fakat kimsenin görme ihtimali
olmadan veya kapalı bir yerde gusleden kimsenin örtünmesinin hükmü ise,
ihtilaflıdır.
İbn
Ebi Leyla'ya göre, her hal-ü karda gusleden kimsenin avret yerini örtmesi
farzdır.
Cumhur-u
ulemaya göre bu durumlarda örtünmek farz değil, müstehaptır. Üzerinde
durduğumuz Hadiste ki Ebu's-Semh'in Efendimize siper olmasının, Efendimizin
emri ile değil kendi arzusu ile olduğunu ve bunun vücuba delalet etmediğini
söylerler.
Hadisin
sonundaki ta'lik'de Harun bin Temim, Hasan el-Basri'nin "Bütün idrarlar
eşittir." dediğini rivayet etmiştir.