DEVAM: 127. Cuma Günü
Ğusletmek
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ حَاتِمٍ
الْجَرْجَرَائِيُّ
حُبِّي
حَدَّثَنَا
ابْنُ الْمُبَارَكِ
عَنْ
الْأَوْزَاعِيِّ
حَدَّثَنِي
حَسَّانُ
بْنُ
عَطِيَّةَ
حَدَّثَنِي أَبُو
الْأَشْعَثِ
الصَّنْعَانِيُّ
حَدَّثَنِي أَوْسُ
بْنُ أَوْسٍ
الثَّقَفِيُّ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَنْ
غَسَّلَ
يَوْمَ الْجُمُعَةِ
وَاغْتَسَلَ
ثُمَّ
بَكَّرَ وَابْتَكَرَ
وَمَشَى
وَلَمْ
يَرْكَبْ
وَدَنَا مِنْ
الْإِمَامِ فَاسْتَمَعَ
وَلَمْ
يَلْغُ كَانَ
لَهُ بِكُلِّ
خُطْوَةٍ
عَمَلُ
سَنَةٍ
أَجْرُ
صِيَامِهَا
وَقِيَامِهَا
Evs bin Evs es-Sekafi,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken işittim demiştir:
"Her kim cuma günü (başını ve vücudunun geri kalan kısmını) yıkar ve
gusleder erkenden yola çıkıp (hutbenin evveline) yetişir (bir şeye) binmeyip
yürür, imamın yakınına oturarak abesle iştigal etmeyip (konuşmadan) hutbeyi
dinlerse onun için attığı her adıma bir senelik oruç ve namazının ecri
vardır."
Diğer tahric: Nesai,
cuma; İbn Mace, ikame; Tirmizi, cuma; Ahmed b. Hanbel, III, 209; IV, 8, 9, 10.
AÇIKLAMA: İmam Nevevi Muhezzeb
Şerhi'nde bu hadisin şeddeli ve şeddesiz olarak şekilleriyle rivayet
edildiğini, muhakkikler nazarında şeddesiz olarak "ğasele"nin daha
tercihe şayan olduğunu ve manasının "başını yıkadı" şeklinde
olduğunu, Ebu Davud'un bundan sonra rivayet ettiği Hadisinin bu manayı
kuvvetlendirdiğini söyler. Araplar hitmi ve yağ sürerek önce başlarını yıkayıp
sonra gusül ettikleri için başı yıkama
gusulden ayrı olarak zikredilmektedir.
“camiye
erken gitti, ilk saatte yola çıktı" demektir. İbn Enbari'nin "sadaka
verdi" manasında olduğunu söyler. Buna göre mana, "camiye gitmeden
önce sadaka verirse..." şeklinde olacaktır.
Namaz
kılmak, Kur'an okumak ve zikretmek gibi, erken gelenlerin yaptığını yapar veya
hutbenin evveline yetişirse, demektir.
"konuşmadı"
manasındadır. Çünkü hutbe esnasında konuşma Iağvdır. Hutbe esnasında konuşmak,
cumhura göre haram Şafiilere göre tenzihen mekruhtur.
Hadisten
tavsiye edildiği şekilde camiye gelip hutbeyi dinleyen ve namazını kılan
kimseye bütün senenin gecelerini namaz kılarak, gündüzlerini de oruç tutarak
geçirmiş gibi sevap verileceği anlaşılmaktadır.