بَاب
مَنْ قَالَ
تَجْمَعُ
بَيْنَ
الصَّلَاتَيْنِ
وَتَغْتَسِلُ
لَهُمَا
غُسْلًا
111. Müstehaza İki
Namazı Birleştirir Ve İkisi İçin Bir Gusül Eder Diyenlere (Delil Olan Hadisler)
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ اللَّهِ
بْنُ مُعَاذٍ
حَدَّثَنَا
أَبِي حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ
الْقَاسِمِ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عَائِشَةَ
قَالَتْ
اسْتُحِيضَتْ
امْرَأَةٌ عَلَى
عَهْدِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَأُمِرَتْ
أَنْ تُعَجِّلَ
الْعَصْرَ وَتُؤَخِّرَ
الظُّهْرَ
وَتَغْتَسِلَ
لَهُمَا
غُسْلًا
وَأَنْ
تُؤُخِّرَ
الْمَغْرِبَ
وَتُعَجِّلَ
الْعِشَاءَ
وَتَغْتَسِلَ
لَهُمَا
غُسْلًا
وَتَغْتَسِلَ
لِصَلَاةِ الصُّبْحِ
غُسْلًا
فَقُلْتُ
لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَالَ لَا
أُحَدِّثُكَ
إِلَّا عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بِشَيْءٍ
Aişe (r.anha) şöyle
demiştir: "ResuluIIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) devrinde bir kadın
istihaza oldu. İkindiyi öne (ilk vaktine) alıp, öğleyi te'hir ederek ikisi için
bir defa; akşamı te'hir edip, yatsıyı öne alarak ikisi için bir defa
gusletmekle ve sabah için de bir defa gusletmekle emrolundu."
(Şu'be der ki):
Abdurrahman'a, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den mı (haber
veriyorsun)? dedim. "Sana Resulullahtan başka kimseden bir şey haber
veremem" dedi.
BENZERİ İÇİN BAKIN:
Tirmizî tahare; Nesai, tahare; hayz; mevakit; İbn Mace, tahare; Darimi, vudu;
Ahmed b. Hanbel, VI,;172, 382
AÇIKLAMA: Bu hadis'te istihaza
olan kadının öğleyi son vaktine kadar te'hır edip ikindiyi de ilk vaktine
alması ve her ıkısı için bir defa gusletmesi, akşam ile yatsı için de aynısını
yapması ve sabah için ayrıca yıkanması emredilmektedir. 278. hadiste de aynı
manaya gelen ifadeler yer almıştır. Ancak oradaki ifadelerden bu şekilde
hareketin ihtiyari, bu hadisten ise iltizami olduğu anlaşılmaktadır.
Mezkur
kadının istihazası uzayıp, kendisine her namaz için gusletmesi ağır gelince bir
kolaylık olmak üzere bu şekilde emredilmiştir. Menhel sahibinin ifadesine göre,
iki namazı cem ederek ikisi için bir defa gusletmekle emrolunan kadın adetini
unutup da hayz ile istihazanm arasını ayıramayan kadındır.