DEVAM: 106. Hayız
Halindeki Hanımına Cima Dışında Kişinin Yapabileceği Şeyler
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
جَرِيرٌ عَنْ
الشَّيْبَانِيِّ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ الْأَسْوَدِ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
عَائِشَةَ
رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهَا
قَالَتْ
كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَأْمُرُنَا
فِي فَوْحِ
حَيْضَتِنَا
أَنْ نَتَّزِرَ
ثُمَّ
يُبَاشِرُنَا
وَأَيُّكُمْ
يَمْلِكُ
إِرْبَهُ
كَمَا كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَمْلِكُ
إِرْبَهُ
Aişe (r.anha)'dan
demiştir ki; "Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hayamızın ilk
günlerinde bize (belimizden aşağısına) izar (peştemal) sarmamızı emreder, sonra
da tenini tenimize dokundururdu. Sizlerden hanginiz Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in nefsine hakim olduğu gibi nefsine sahip olabilir?”
Diğer tahric: Buharî,
hayz; Müslim, hayz; İbn Mace tahare; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Hadis-i şerifte geçen
(....) "fevh" kelimesinin manası Nihaye'de belirtildiğine göre hayzın
başlangıcı ve kan'ın çok olduğu zamandır. Buhari ve Müslim'in rivayetlerinde
"fevr" şeklinde kaydedilmiştir ki, aynı manayı ifade etmektedir.
Daha
evvel geçen bazı hadislerde Rasulullah'ın hayız halindeki hanımları ile cima haricinde
beraber olmak istediğinde onların bellerinden aşağısını örtecek bir peştemal
bağlamalarını emrettiğini görmüştük. Fakat o hadislerde bu örtünme için bir
zaman tayin edilmemişti. Bu hadis-i şerif ise, peştemal bağlamayı kayıtlamakta
ve hayzın ilk günlerine mahsus olduğuna işaret etmektedir. Buna göre Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hayız olan bir hanımı ile hayzının ilk
günlerinde mübaşeret etmek isterse, onun peştemal bağlamasını, son günlerinde
ise, ferci üzerine bir bez örtmesini emrettiği anlaşılmaktadır.
Hz.
Aişe, ''hanginiz Rasulullah'ın nefsine malik olduğu gibi nefsine malik
olabilir?" derken, "Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu
yapıyordu ama, onun sınırı geçip haramı işleme korkusu yoktu. Ama siz
Rasulullah'ın yaptığını yapamazsınız. Binaenaleyh nefsinizden emin değilseniz,
meşru da olsa, bu şekilde bir faydalanma cihetine gitmeyin" demek
istemiştir.
Yukarıdaki
hadislerde görüldüğü gibi hayızlı kadına yaklaşmak istendiğinde göbekle diz
kapağı arasının kapatılması emredildiği gibi yalnız avret yerinin örtülmesi ile
yetinileceğine de işaret vardır.
Subki
der ki: "Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in zevcelerine
mübaşerette bulunması, şehvetini tatmin için değil, onun caiz olduğunu
göstermek içindir. Mübaşereti zevcelerinden her birine yapması, hükmün (islami
emirlerin) yayılması içindir. Nitekim çok kadınla evlenmesinin bir hikmeti de
hükümleri yayıp öğretmektir. Çünkü hanımlarından her biri gördüğünü ümmete
haber verecektir."
Yukarıda
verilen hadis-i şeriflerde özet olarak şu üç husus yer almıştır. Fukahanın
içtihadı da bu istikamettedir:
1.
272 nolu hadiste yalnız avret yerinin örtülmesi yer almaktadır. Bu görüşü
savunanların delili bu hadistir.
2.
Hayzın başlangıcında diz göbek arasının kapatılması, sonunda yalnız fercin
örtülmesi görüşü.
3.
Hayız müddetince kadınlara yaklaşmak istendiğinde bir peştemalle göbek ve diz
arası kapatılması ki bu Hanefi mezhebinin de görüşüdür.