بَاب
فِي
مُؤَاكَلَةِ
الْحَائِضِ
وَمُجَامَعَتِهَا
102. Aybaşı Halindeki
Kadınla Yemek Yeme Ve Bir Arada Bulunma
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
حَدَّثَنَا
ثَابِتٌ الْبُنَانِيُّ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ
أَنَّ الْيَهُودَ
كَانَتْ
إِذَا
حَاضَتْ
مِنْهُمْ
الْمَرْأَةُ
أَخْرَجُوهَا
مِنْ
الْبَيْتِ
وَلَمْ
يُؤَاكِلُوهَا
وَلَمْ
يُشَارِبُوهَا
وَلَمْ
يُجَامِعُوهَا
فِي
الْبَيْتِ
فَسُئِلَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ ذَلِكَ
فَأَنْزَلَ
اللَّهُ
سُبْحَانَهُ وَيَسْأَلُونَكَ
عَنْ
الْمَحِيضِ
قُلْ هُوَ
أَذًى
فَاعْتَزِلُوا
النِّسَاءَ
فِي الْمَحِيضِ
إِلَى آخِرِ
الْآيَةِ
فَقَالَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
جَامِعُوهُنَّ
فِي
الْبُيُوتِ
وَاصْنَعُوا
كُلَّ شَيْءٍ
غَيْرَ
النِّكَاحِ
فَقَالَتْ
الْيَهُودُ
مَا يُرِيدُ
هَذَا
الرَّجُلُ
أَنْ يَدَعَ
شَيْئًا مِنْ
أَمْرِنَا
إِلَّا
خَالَفَنَا
فِيهِ
فَجَاءَ
أُسَيْدُ
بْنُ حُضَيْرٍ
وَعَبَّادُ
بْنُ بِشْرٍ
إِلَى
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَالَا يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
إِنَّ
الْيَهُودَ
تَقُولُ
كَذَا وَكَذَا
أَفَلَا
نَنْكِحُهُنَّ
فِي الْمَحِيضِ
فَتَمَعَّرَ
وَجْهُ
رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
حَتَّى
ظَنَنَّا
أَنْ قَدْ
وَجَدَ
عَلَيْهِمَا
فَخَرَجَا
فَاسْتَقْبَلَتْهُمَا
هَدِيَّةٌ
مِنْ لَبَنٍ
إِلَى
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَبَعَثَ فِي
آثَارِهِمَا
فَسَقَاهُمَا
فَظَنَنَّا
أَنَّهُ لَمْ
يَجِدْ
عَلَيْهِمَا
Enes b. Malik (r.a.)
demiştir ki; Yahudiler, bir kadın hayız olduğunda, onu evden çıkarırlar, onunla
beraber yemezler, içmezler ve aynı evde birlikte bulunmazlardı. Bu durum
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e soruldu. Bunun üzerine Allah Teala:
"Sana kadınların ay halini de sorarlar. De ki, O bir eziyettir. Onun için
hayız zamanında kadınlardan ayrı kalın...(ila ahir)"[Bakara 222]
mealindeki ayet-i kerimeyi indirdi; Resulullah (sallallahu aleyhi ve sekken)
de: "Onlarla birlikte evlerde oturunuz ve cinsi temastan başka her şeyi
yapınız” buyurdu.
Bunun üzerine Yahudiler:
"Bu adam, bizim (dinimizin) işinden hiç bir şey bırakmadan hepsine
muhalefet etmek istiyor" dediler. (Bunu duyan) Useyd b. Hudayr ve Abbad
b.Bişr Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem)'e geldiler ve: "Ya Resullah,
Yahudiler şöyle şöyle diyorlar (onlara muhalefet olsun diye) hayızlı kadınlarla
(cinsi) temasta da bulunsak mı?" dediler. Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem)'in (mübarek) yüzünün (rengi) değişti, hatta biz onlara kızdığını
zannettik. Bu iki zat (Resulullah'ın huzurundan) çıkmışlardı ki, Resulullah'a
hediye olarak süt getiren biri ile karşılaştılar. Resulullah (sallallahu aleyhi
ve sellem) peşlerinden gönderip kendilerine (bu sütten) içirdi. Böylece biz de
Resullah'ın onlara kızmadığını anladık."
Diğer tahric: Ebu
Davud, nikah; Tirmizî, tefsiru’s-sure; Nesai, hayz; Darimi, vudu; Ahmed b.
Hanbel I, 419, 421, 452, VI, 150.
AÇIKLAMA: Hadisten anlaşıldığına
göre; Yahudiler her ay hali olan kadını evlerinden ayırırlar; onlarla birlikte
yemeyi, içmeyi ve bir arada oturmayı terkederlerdi. Müslümanlar Resulullah'a
hayızlı kadınlara ait durumun ne olacağını sorunca Bakara Suresinin 222. ayet-i
kerimesi nazil oldu. Bazı Müslümanlar, bu ayet-i kerimedeki "aybaşı
halinde kadınlardan ayrı kalın" ifadelerini görünce, bu ayrılmanın
Yahudilerin yaptıkları gibi kadınları terketmek şeklinde olduğunu zannettiler.
Bir kısım sahabiler Resulullah'a gelerek,
"Ya
Resulullah soğuk şiddetli, elbise az, eğer kadınları tercih edecek olursak, ev
halkı helak olacak, ev halkını tercih edersek kadınlar zarar görecek. Ne
yapalım?" diye sordular. Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)
kendilerine şu cevabı verdi. "Sizin emrolunduğunuz onlara
yaklaşmamanızdır; onları evden çıkarmanız değil."[es-Subki, el-Menhel,
III, 36]
Resulullah'ın
aybaşı halindeki kadından sorulduğu zaman renginin atması, kadına rahatsız
olduğu bir zamanda, sinir sistemlerinin bozuk, vücudunun hırpalanmış, kadınlık
hislerinin kaybolmuş olduğu bir vaziyette iken ona eza vermenin insanlıkla
bağdaşmayacağının bir ifadesidir.
Resulullah'a
soru soranları daha sonra süt ikram etmek için geri çağırmaları ise,
Resulullah'ın keremidir, onlara kızmadığının işaretidir.