DEVAM: 97. Cünublükten
Ğusletmek (Yıkanmak)
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُثَنَّى
حَدَّثَنَا
أَبُو
عَاصِمٍ عَنْ
حَنْظَلَةَ عَنْ
الْقَاسِمِ
عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذَا
اغْتَسَلَ مِنْ
الْجَنَابَةِ
دَعَا
بِشَيْءٍ
مِنْ نَحْوِ
الْحِلَابِ
فَأَخَذَ
بِكَفَّيْهِ
فَبَدَأَ
بِشِقِّ
رَأْسِهِ
الْأَيْمَنِ
ثُمَّ
الْأَيْسَرِ
ثُمَّ أَخَذَ
بِكَفَّيْهِ
فَقَالَ
بِهِمَا
عَلَى
رَأْسِهِ
Aişe (r.anha)'den şöyle
demiştir: "ResuluIIah (sallallahu aleyhi ve sellem) cünuplükten dolayı
yıkanmak istediği zaman süt kabına benzer bir kap isterdi. iki avucu ile su
alır ve önce başının sağ tarafım, sonra da sol tarafını yıkardı. Daha sonra iki
eline tekrar su alır ve başının tamamına dökerdi."
Tahric: bk. Buhârî, gusl;
savm, buyu; Müslim, hayz; mesâcîd; sıyâm; buyu'; Nesâî, gusl; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Bu haciis-i şerif bir
Önceki hadisi açıklar mahiyettedir. Şöyle ki birinci hadiste Hz. Nebi başına
elleriyle üç defa su dökmekle yetinmişti. Burada ise, birinci su ahşıyla
başının sağını, ikincisi ile solunu, üçüncüsü ile başının tümünü yıkadığı Hz.
Aişe tarafından nakledilmektedir.
Hz.
Nebi'nin yıkanmaya başından başlayıp onu üç defa yıkaması, kir tutmakta başın
en önde gelen azalardan olduğunu ve dolayısıyla, bu şekildeki guslün hikmetini
tebarüz ettirmektedir. Nitekim, Malikilerin de baştan başka üç defa yıkanması
nıendup olan aza olmadığını söylemeleri bunu göstermektedir.