بَاب
فِي
الْغُسْلِ
مِنْ
الْجَنَابَةِ
97. Cünublükten
Ğusletmek (Yıkanmak)
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُحَمَّدٍ
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا
أَبُو
إِسْحَقَ
أَخْبَرَنِي
سُلَيْمَانُ
بْنُ صُرَدٍ
عَنْ
جُبَيْرِ
بْنِ مُطْعِمٍ
أَنَّهُمْ
ذَكَرُوا
عِنْدَ
رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ الْغُسْلَ
مِنْ
الْجَنَابَةِ
فَقَالَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَمَّا أَنَا
فَأُفِيضُ
عَلَى رَأْسِي
ثَلَاثًا وَأَشَارَ
بِيَدَيْهِ
كِلْتَيْهِمَا
Cübeyr b. Mut'im'den
rivayet edildi ki: Sahabe-i Kiram (r.a,) Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem)'in yanında cünüplükten dolayı yıkanmaktan bahsettiler. Resulullah
(sallallahu aleyhi ve sellem) her iki eli ile de göstererek "Bakın ben
başıma üç defa (üç avuç) dökerim" buyurdu.
AÇIKLAMA: Şerhini yaptığımız bu
hadis Nebi (s.a.v.)'in guslederken başa üç defa eliyle göstererek (su döküp)
guslettiğini beyan eder.
Şafii
ulemasından Nevevi: "Bu hadis baş'a üç defa su dökmenin rnüstehab olduğuna
delalet eder. Ashabımız başa kıyasla bedeni de aynı hükmün altına
sokmuşlardır" der. Hanefi ve Hanbelilerin görüşü de Nevevi'nin işaret
ettiği gibidir. Yani gusülde bütün bedenin üç defa su dökülerek yıkanması
müstehabtır.
Malikilere
göre sadece başın üç defa yıkanması menduptur. Beden için mendub oluşuna
delalet edecek bir şey yoktur. Bu hadisin zahiri ile Buhari (gusül, 5-15) ve
Müslim'in Hz. Aişe'den rivayet ettikleri hadis, Malikilerin görüşünü te'yid
etmektedir. Buhari, şarihlerinden İbn-i Hacer el-Askalani de ibn Battal'dan şu
nakli yapar: "Asıl olan bir defa yıkamaktır." Zaten bedenin üç defa
yıkanması sabit olsaydı, bu bize kadar gelirdi.