DEVAM: 89. Cünüp Olan
Kişinin Guslü Geciktirmesi
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ أَبِي
إِسْحَقَ عَنْ
الْأَسْوَدِ
عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَنَامُ
وَهُوَ
جُنُبٌ مِنْ
غَيْرِ أَنْ
يَمَسَّ
مَاءً قَالَ
أَبُو دَاوُد
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ بْنُ
عَلِيٍّ
الْوَاسِطِيُّ
قَالَ
سَمِعْتُ يَزِيدَ
بْنَ
هَارُونَ
يَقُولُ
هَذَا الْحَدِيثُ
وَهْمٌ
يَعْنِي
حَدِيثَ
أَبِي إِسْحَقَ
Aişe (r.a.) şöyle
demiştir; "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) cünup olduğu halde,
suya dokunmadan uyurdu."
Ebu Davud dedi ki; Hasen
b. Ali el-Vasıti bize haber verdi ve dedi ki; "Yezid b. Harun'un Bu hadis
(Ebu İshak hadisini kastederek) yanılmadır, dediğini duydum."
Diğer tahric: Tirmizî,
tahare; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Hadisten Resulullah
Efendimizin cünup olduğu halde abdest almadan ve gusletmeden uyuduğu
anlaşılmaktadır. Efendimizin bu hareketi, cünupken, abdest almadan uyumanın
caiz olduğunu göstermek içindir.
Nevevi,
Müslim Şerhi'nde şunları söyler: "Bu hadis sahihse, Nebi aleyhisselam'ın
uyumadan evvel abdest aldığını belirten diğer rivayetlere muhalefet
arzetmemektedir. Bu rivayetlerin te'lifi şu iki şekilde yapılmıştır.
1.
Burada su'ya dokunmadan maksad gusüldür. Bu iki büyük imam (Ebu'l-Abbas ibn
Şureyh ve Ebu Bekir el-Beyhaki)ın te'vilidir.
2.
Bazı hallerde Resulullah asla suya el sürmemiştir. Şayet devamlı abdest
alsaydı, onun vacip olduğu zannedilebilirdi. Bence uygun olan te'vil de budur."
Müellifin
sondaki ziyadeyi getirmekten maksadı, bu hadisin halini beyan etmektir. Bu
hadiste hata olduğunu Ebu Davud'tan başka söyleyenler de vardır. Tirmizi de;
"Resulullah'in
uyumadan önce abdest aldığına dair olan Hz. Aişe hadisini Esved'den bir çok
kişi rivayet etmiştir. Bu, Ebu İshak'ın Esved'den rivayet ettiği (üzerinde
durduğumuz) hadisten daha sahihtir. Bu hadisi, Ebu İshak'tan, Şu'be, Sevri ve
başkaları rivayet etmiştir. Bunların hepsi hatanın Ebu İshak'tan olduğu
görüşündedir" denilmektedir.
Ebu
İshak'ın yanıldığı nokta şudur: O, bu hadisi uzun bir hadisten kısaltmış fakat
bunu yaparken hata etmiştir. Hadisin tamamını Tahavi rivayet etmiştir. Tahavi
rivayetinin sonunda; 'Resulullah'ın suya dokunmamasından muradı
gusletmemesidir, bu da abdest almadığını ifade etmez" demiştir.
Bütün
bu söylenenlere rağmen ibn Mace de aynı hadisi, Ebu Davud'taki şekli ile
rivayet etmiştir. Bu hususta imam Nevevi'nin biraz önce söylediği gibi doğru
görüş: "Üzerinden namaz vakti geçmemek ve bunu adet haline getirmemek
kaydı ile cünup olarak bir müddet yatabileceği ve kalabileceği"dir.
Bununla birlikte anında yıkanmak ve temiz olmak, ibadetlere hazırlıklı bulunmak
müstehaptır.
Hadisten
cünup olan bir kimsenin gusletmeden ve abdest almadan uyumasının caiz olduğu
anlaşılmaktadır.