بَاب
مَنْ قَالَ
يَتَوَضَّأُ
الْجُنُبُ
88. "Cünüp Olan
Kimse (Yemek Veya Uyumak İstediği Zaman) Abdest Almalıdır" Diyenlerin
Delilleri
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ عَنْ
الْحَكَمِ
عَنْ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ الْأَسْوَدِ
عَنْ
عَائِشَةَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ إِذَا
أَرَادَ أَنْ
يَأْكُلَ
أَوْ يَنَامَ
تَوَضَّأَ
تَعْنِي
وَهُوَ
جُنُبٌ
Aişe (r.anha)'den,
cünüblük halini kasdederek şöyle demiştir; "Resulullah (sallallahu aleyhi
ve sellem) (bir şey) yemek veya uyumak istediği zaman abdest alırdı."
Diğer tahric: Buhari,
gusl; Müslim, hayz; Nesai, tahare; İbn Mace, tahare; Muvatta', tahare; Ahmed b.
Hanbel
AÇIKLAMA: Buhari, Müslim, Nesai
ve İbn Mace'nin rivayetlerinden anladığımıza göre buradaki vudu, el yıkamak
manasına değil, abdest alma manasına kullanılmıştır. Mesela, hadisin
Müslim'deki rivayeti şu şekildedir; "Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem) cünüp olarak yemek yemek veya uyumak isterse namaz için abdest aldığı
gibi abdest alırdı."
Bu
Hadisle, sadece el yıkamaya işaret eden evvelki hadis arasında bir zıtlık
yoktur. Nebi Efendimiz, cünup iken yemek veya uyumak istediğinde bazan abdest
almış, bazan da cevazına işaret etmek için ellerini yıkamakla iktifa etmiştir.
Ancak, bu durumda Efendimizin daha çok yaptığı, abdest almak olmuştur.
Bu
hadisten cünup olan kişinin yemek veya uyumak istemesi halinde abdest almasının
müstehap olduğu hükmü çıkarılmıştır.