DEVAM: 82. Mezi'nin
Hükmü
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ مُوسَى
أَخْبَرَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
وَهْبٍ حَدَّثَنَا
مُعَاوِيَةُ
يَعْنِي
ابْنَ صَالِحٍ
عَنْ
الْعَلَاءِ
بْنِ
الْحَارِثِ
عَنْ حَرَامِ
بْنِ حَكِيمٍ
عَنْ عَمِّهِ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ سَعْدٍ
الْأَنْصَارِيِّ
قَالَ
سَأَلْتُ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
عَمَّا
يُوجِبُ
الْغُسْلَ
وَعَنْ
الْمَاءِ
يَكُونَ
بَعْدَ
الْمَاءِ
فَقَالَ
ذَاكَ
الْمَذْيُ
وَكُلُّ
فَحْلٍ
يَمْذِي
فَتَغْسِلُ
مِنْ ذَلِكَ
فَرْجَكَ
وَأُنْثَيَيْكَ
وَتَوَضَّأْ
وُضُوءَكَ
لِلصَّلَاةِ
Abdullah b. Sa'd
el-Ensari şöyle demiştir; Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e, guslü
icap ettiren şeylerden ve sudan sonra gelen su'dan sordum da,o da;"(Sudan
sonra gelen su için) o mezidir ve her erkek mezi çıkarır. Bundan dolayı fercini
ve hayalarını yıkarsın, namaz için aldığın abdest gibi abdest alırsın"
buyurdu.
Diğer tahric: Ahmed b.
Hanbel Müsned
AÇIKLAMA: "Su'dan sonra
gelen su" tabiri mezi'ye işarettir. Çünkü, mezi çıkmaya başladıktan sonra
kesilmeden bir müddet devam eder. Böylece su'dan sonra su gelme hali olur. Meni
ise böyle değildir. Meni, fışkırdıktan sonra kesilir, bir müddet sonra tekrar
gelir. Şevkani, bundan maksadın idrardan sonra gelen su olduğunu söylemiştir.
Fakat bu, hadisin devamına uygun düşmemektedir. Çünkü, idrardan sonra gelen
suya mezi değil vedi denilir ve daha çok olabilir.
Bu
Hadis mezi çıkması halinde tenasül organıyla birlikte hayaların da yıkanması
gerektiğini söyleyen Hanbelilerin görüşünü te'yid eder. 206. hadisin
açıklamasında da temas edildiği gibi Nevevi hayaların yıkanmasının, mezinin
hayalara da bulaşması halinde bağlamaktadır.