بَاب
التَّشْدِيدِ
فِي ذَلِكَ
75. Ateşte Pişen Şey'e
Dokunmaktan Dolayı Abdest Almanın Lüzumuna Israrla İşaret Eden Hadisler
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
شُعْبَةَ
حَدَّثَنِي
أَبُو بَكْرِ
بْنُ حَفْصٍ
عَنْ
الْأَغَرِّ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
الْوُضُوءُ
مِمَّا
أَنْضَجَتْ
النَّارُ
Ebu Hureyre (r.a.)
demiştir ki; Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu:
"Ateşin pişirdiği her şey(i yemek)den (dolayı) abdest gerekir."
Diğer tahric: Nesai,
tahare; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Muhaddislerin adeti,
bir mes'elede nesh varsa evvela mensuh (hükmü kaldırılan) hadisleri sonra da
nasih hadisleri zikrederler. Ebu Davud, pişmiş et'e dokunmaktan dolayı abdestin
bozulmadığına işaret eden hadisleri mensuh kabul etmiş, abdestin bozulduğunu
ifade eden hadisleri sonra getirmiştir. Cumhurun görüşü ise; daha evvel de
ifade edildiği gibi bunun tam tersidir. Yani ateşte pişen şey'e dokunmaktan
dolayı abdest almanın vücubunu ifade eden hadisler neshedilmiştir.
Daha
evvelce geçtiği gibi Arapça'da Vudu' el ve ağız yıkamak manasına gelebileceği
gibi, abdest almak manasına da gelir. Buradaki vudü'dan kasıt, el veya ağız
yıkamak değil, abdest almaktır. Çünkü, Şarinin sözünden ilk anlaşılacak olan
şey, dini manadaki vudu'a hamletmektir ki, burada abdest almaktır.
Bu
hadis, ateşte pişen şeyden dolayı abdest almanın şart olduğunu ifade
etmektedir. Konu ile ilgili açıklama bundan sonraki Hadisin şerhinde
verilecektir.
Mahir:
Kafası karışanlar için: Alimlerin büyük çoğunluğu ateşte pişen şeyden dolayı abdest
gerektiğini bildiren hadislerin hükmünün kaldırıldığını söylemiş, bir kısım
alim abdest gerektiğini söyleyen hadislerde 'vudu' kelimesiyle abdest değil el
ağız yıkamak kastedilmiştir, demişlerdir. Bu Hadis kitabının musannifi olan Ebu
Davud ise çoğunluğun aksine ateşte pişen şeyden dolayı abdest gerekir
diyenlerin görüşüne sahip görünüyor.