DEVAM: 66. Abdest
Alırken Abdeste Ara Vermek
حَدَّثَنَا
حَيْوَةُ
بْنُ
شُرَيْحٍ
حَدَّثَنَا
بَقِيَّةُ
عَنْ
بُجَيْرٍ
هُوَ ابْنُ سَعْدٍ
عَنْ خَالِدٍ
عَنْ بَعْضِ
أَصْحَابِ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
رَأَى رَجُلًا
يُصَلِّ
وَفِي ظَهْرِ
قَدَمِهِ
لُمْعَةٌ
قَدْرُ
الدِّرْهَمِ
لَمْ
يُصِبْهَا
الْمَاءُ
فَأَمَرَهُ
النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنْ يُعِيدَ
الْوُضُوءَ
وَالصَّلَاةَ
Halid'in bir sahabi'den
naklettiğine göre O sahabi şöyle demiştir: "Nebiyyi Ekrem (sallallahu
aleyhi ve sellem) ayağının üstünde dirhem miktarı su değmemiş kuru bir yer
bulunduğu halde, namaz kılan bir adam gördü. Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem)
abdestini ve namazını iade etmesini emretti."
AÇIKLAMA: Bu Hadiste geçen
sahabenin isminin bilinmemesi hadisin sıhhatine zarar vermez. Çünkü sahabenin
hepsi güvenilir kimselerdir. Bununla beraber, Ahmed b. Hanbel'in rivayetinde,
"Nebi (s.a.v.)'in zevcelerinden birinden rivayet edildi"
denilmektedir.
Sahabi,
imanlı olarak Resul-i Ekrem (s.a.v.)'i görmek saadetine eren kimsedir. Ashab
ise, sahib kelimesinin çoğuludur. Kelime anlamı arkadaş demektir. Bir de bir
mezhep imamının mezhebine giren kimselere de mecazen ashab denir. Ancak bu
tabir daha ziyade fıkıh alimlerince kullanılır. "İmam Şafii'nin
ashabı", "imam Ebu Hanife'nin ashabı” deyimleri bu manadadır.
Resul-i
Ekrem (s.a.v.)'in ayağında kuru bir yer kaldığı halde namaz kılan kimseye
"namazını iade et" sözünün manası açıktır. Çünkü abdestsiz namaz
kılmak caiz değildir. Abdest organları üzerinde küçük bir yerin dahi kuru
kalması abdeste manidir. Böyle alınan abdest abdest değildir.
Ancak
Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in "Abdestini iade et!" sözünden ulema çeşitli
manalar çıkarmışlardır. Bu kelime üzerindeki ihtilaf şuradan kaynaklanmaktadır:
Acaba bu kimse yeni baştan abdest almasa da sadece kuru kalan yeri yıkasa
abdesti tamamlanmaz mıydı? 173. Hadiste belirtildiği gibi, bazı insanlar abdest
organlarını hiç ara vermeden yıkayarak abdest almayı abdestin şartı kabul
ettiklerinden onlara göre bu kuru yeri yıkayıvermekle abdest tamamlanmış olmaz.
Diğer
bir kısım imamlara göre ise, abdest alırken abdest organlarını yıkamaya ara
vermek abdestin sıhhatine mani değildir. .İşte birinci görüşte onlar için bu
Hadis bir delildir. İkinci görüşte olanlara göre ise, bu hadis zayıftır.
Herhangi bir dini hüküm'e başlı başına delil teşkil edecek nitelikte değildir.
Şayet sahih olduğu kabul edilse bile burada "Abdesti iade et!" emri
farz değil, mendupluk ifade eder. Bu mevzu ile ilgili delillerin münakaşası
için 173. hadis'e müracaat edilmelidir.