DEVAM: 60. Mestler
Üzerine Meshetmek
134
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ يُونُسَ
حَدَّثَنَا
ابْنُ حَيٍّ
هُوَ
الْحَسَنُ
بْنُ صَالِحٍ
عَنْ
بُكَيْرِ
بْنِ عَامِرٍ
الْبَجَلِيِّ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ أَبِي
نُعْمٍ عَنْ
الْمُغِيرَةِ
بْنِ شُعْبَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَسَحَ عَلَى
الْخُفَّيْنِ
فَقُلْتُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
أَنَسِيتَ
قَالَ بَلْ
أَنْتَ
نَسِيتَ
بِهَذَا أَمَرَنِي
رَبِّي عَزَّ
وَجَلَّ
Muğire b. Şu'be'den
demiştir ki: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) mestleri üzerine
meshetti. Ben (de); Ya Resulellah yoksa (ayağınızı yıkamayı) unuttunuz
mu?" dedim.O da; "(Hayır) bilakis sen unuttun, Rabbim Azze ve Celle
bana bunu emretti" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
vudu; Müslim, tahare; Nesai, tahare; ibni Mace, tahare; Tirmizî, tahare
AÇIKLAMA: Bu Hadisten Resul-i
Ekrem (s.a.v.)'in abdest alırken sıra ayaklarına gelince oniarı mcshettiği
anlaşılıyor. Çünkü, diğer abdest organlarının sırayla yıkanması halinde en son
sıra ayaklara gelir. Bir de sadece mestler üzerine mesti verilmesi abdest almak
için yeterli değildir, öyleyse Rasululiah (s.a.v.) diğer abdest organlarını
daha evvel yıkamış ve başını da meshettikten sonra sıra ayaklara geldiği için
onları da meshetmiştir. Bunun üzerine Muğire, "Ya Rasulellah, niçin
ayaklarını yıkamıyorsun da böyle meshediyorsun?, Yoksa unutarak mı?"
deyince, Resul-i Ekrem (s.a.v.)'de "Bilakis sen unuttun" buyurmuştur.
Demek ki Muğire daha önceden Rasuiullah'ın ayağını meshettiğini gördüğü halde
unutmuştur. Rasululiah (s.a.v.) bunu bildiği için "Bilakis sen unuttun”
buyurmuştur.
Ayrıca
bu Hadisten, mest üzerine meshetmenin caiz olduğu da anlaşılıyor. Ancak
meshetmek bir emir, bir farz değil, sadece bir izindir. "Bana Rabbim böyle
emretti." sözünün anlamı, bana Rabbim böyle meshetmem için izin verdi,
demektir. Öyleyse, meshetmek bir azimet değil, bilakis bir ruhsattır. Nitekim
149 ve 150 numaralı Hadislerin açıklamasında açıklandı.