DEVAM: 48. Abdeste
Başlarken Besmele Çekmek
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ عَمْرِو
بْنِ السَّرْحِ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
عَنْ الدَّرَاوَرْدِيِّ
قَالَ
وَذَكَرَ
رَبِيعَةُ
أَنَّ
تَفْسِيرَ
حَدِيثِ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ لَا
وُضُوءَ
لِمَنْ لَمْ
يَذْكُرْ
اسْمَ اللَّهِ
عَلَيْهِ
أَنَّهُ
الَّذِي
يَتَوَضَّأُ
وَيَغْتَسِلُ
وَلَا
يَنْوِي
وُضُوءًا لِلصَّلَاةِ
وَلَا
غُسْلًا
لِلْجَنَابَةِ
Rabia (b.Ebi
Abdurrahman) dan "Abdeste başlarken besmele çekmeyen kimsenin abdesti
yoktur" hadisini "abdest alıp da namaz abdestine niyyet etmeyen,
yıkanıp da cünuplüğü gidermeye niyyet etmeyen kişi" olarak yorumladığı
nakledilmiştir.
AÇIKLAMA: Ebu Davud'un bu hadisi
rivayet etmekten maksadı Rabia'nın bir önceki Ebu Hureyre hadisi üzerindeki
görüşünü nakletmektir. Rabia'ya göre hadisten geçen "besmele
çekmek"ten maksat, abdeste niyyet etmektir. Yoksa sadece besmele okumak
değildir. Bu bakımdan bir kimse abdest alır ve ğusül eder, aynı zamanda ibadet
için manevi pislikten temizlenmenin idrak ve niyyeti içinde olursa, o kişi,
Allah'ın ismini zikretmiş sayılır. Rabia'ya göre Allah'ın ismini anmaktan
murad, Allah'ı Şaiben hatırlamaktır, lisanen telaffuz etmek değildir. Bunun
için besmeleyi niyetle tefsir etmiştir. Ancak bu tefsir lafızları karinesiz
olarak zahiri manalarından çıkararak bir tefsir olduğu için hatalı bir
tefsirdir.
ABDEST'TE NİYET'İN MEZHEBLERE GÖRE
DURUMU:
Hanbelilere
ve Rabi'aya göre niyyet abdestin şartıdır.
Maliki
ve Şafiilere göre abdestin rüknüdür,
Hanefilere
göre ise sünnet-i müekkededir.
Yüzü
yıkamadan önce niyet edilir.