باب: من نكث
بيعة.
50. YAPTIĞI BEY'ATI BOZMA
وقال الله
تعالى: {إنَّ
الذين
يبايعونك
إنما يبايعون
الله يد الله
فوق أيديهم
فمن نكث فإنما
ينكث على نفسه
ومن أوفى بما
عاهد عليهُ
الله فسيؤتيه
أجراً عظيماً}
/ الفتح:10/.
Yüce Allah'ın "Muhakkak ki sana bey'at edenler ancak
Allah'a bey'at etmektedirler. Allah'ın eli onların ellerinin üzerindedir. Kim
ahdini bozarsa ancak kendi aleyhine bozmuş olur. Kim de Allah ile olan ahdine
vefa gösterirse Allah ona büyük bir mükafat verecektir" ayeti. (Fdh 10)
حدثنا أبو
نعيم: حدثنا
سفيان، عن عمر
بن المنكدر:
سمعت حابراً
قال:
جاء
أعرابيّ إلى
النبي صلى
الله عليه
وسلم فقال:
بايعني على
الإسلام،
فبايعه على
الإسلام، ثم
جاء الغد
محموماً،
فقال: أقلني،
فأبى، فلما
ولَّى، قال:
(المدينة
كالكير، تنفي
خبثها وتنصع
طيِّبها).
[-7216-] Cabir b. Abdullah şöyle demiştir: Bir bedevi
Nebie gelerek "Ya Resulallah! Benimle İslam üzere bey'at et" dedi.
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem de onunla İslam üzere bey'at etti. Sonra
ertesi günü bu bedevi sıtma hastalığına tutulmuş olarak geldi ve
"(Ya Resulallah!) Benim bey'atımı çöz!" dedi. Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem onun bu teklifini kabul etmedi. Adam arkasını dönüp
gidince Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
"Medine demireinin körüğü gibidir. Değersiz olan kiri pası
dışarı atar, temiz olanı da ortaya çıkarır" buyurdu.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Yaptığı bey'atı Bozma." İmam Buhari bu konuda bedevi
olayı ile ilgili olan Cabir hadisini zikretmiştir. Bu hadise Bedevilerin
bey'atı başlığı ile 2355. sayfada işaret edilmişti. bey'ab bozma konusundaki
tehditle ilgili olarak İbn Ömer hadisinde şu ifade geçmişti:
"Bir kimsenin bir adama Allah'ın ve Resulünün bey'at emri
üzere bey'at edilip de sonra savaş bayrağı dikilmesinden daha büyük bir sözden
cayma bilmiyorum." Bu hadis fiten bölümünün sonlarında geçmişti. Bunun bir
benzeri merfu olarak şu şekilde nakledilir: "Her kim bey'atını verir,
sonra onu bozarsa (kıyamet günü) Yüce Allah'a yemini yanında olmadığı halde
gelir." Bu hadisi Taberani ceyyid bir isnadla rivayet etmiştir. (Taberani,
Mucemu'I-Evsat, iX, 50) Bu konuda Ebu Hureyre' den nakledilen merfu bir rivayet
daha vardır: "Namaz üç şey hariç (yapılanlara) kefarettir. Bunlar Allah'a
ortak koşmak, safkayı bozmak ve sünneti terk etmektir." Bu rivayette "safkayı
bozmak" ifadesinin tefsiri "Safkayı bozmak bir kimseye bey'atını
verip, sonra onunla çarpışmandır" şeklinde yer almaktadır. Hadisi Ahmed b.
Hanbel rivayet etmiştir. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 506)