باب: قول
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (ويل
للعرب من شر
قد اقترب).
4. NEBİ S.A.V.'İN "YAKLAŞAN BİR KÖTÜLÜKTEN DOLAYI VAY
ARAPLARIN HALİNE!" İFADESİ
حدثنا مالك
بن إسماعيل:
حدثنا ابن
عيينة: أنه سمع
الزُهري، عن
عروة، عن زينب
بنت أم سلمة،
عن أم حبيبة،
عن زينب بنت
جحش رضي الله
عنهن أنها
قالت:
استيقظ
النبي صلى
الله عليه
وسلم من النوم
محمراً وجهه
يقول: (لا إله
إلا الله، ويل
للعرب من شر
قد اقترب، فتح
اليوم من ردم
يأجوج ومأجوج
مثل هذه). وعقد
سفيان تسعين
أو مائة، قيل:
أنهلك وفينا
الصالحون؟
قال: (نعم، إذا
كثر الخبث).
[-7059-] Zeynep binti Cahş şöyle demiştir: Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem uykudan yüzü kıpkırmızı olarak uyandı ve şöyle
dedi:
"Vukuu yaklaşan kötülükten vay Arapların haline! Bugün Ye'cüc
ve Me'cüc seddinden şunun gibi bir delik açıldı!"
Süfyan b. Uyeyne parmaklarıyla doksan veya yüz işareti yaptı. Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem' e "İçimizde bu kadar salih kimseler varken
biz helak olur muyuz?" denildi. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
"Evet, fısk u fücur çoğaldığı zaman (helak olursunuz)" buyurdu.
حدثنا أبو
نعيم: حدثنا
ابن عيينة، عن
الزُهري.
وحدثني محمود:
أخبرنا عبد
الرزاق:
أخبرنا معمر،
عن الزُهري،
عن عروة، عن
أسامة بن زيد
رضي الله
عنهما قال:
أشرف
النبي صلى
الله عليه
وسلم على أطم
من آطام
المدينة،
فقال: (هل ترون
ما أرى). قالوا:
لا، قال: (فإني
لأرى الفتن
تقع خلال
بيوتكم كوقع
القطر).
[-7060-] Urve'nin nakline göre Usame b. Zeyd şöyle
anlatmıştır: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem yüksek bir yerden Medine evleri
arasından yükselen köşklere baktı da
"Benim gördüklerimi sizler de görebiliyor musunuz?"
buyurdu. Sahabiler "Hayır" dediler. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem "Şüphesiz ben fitnelerin evlerinizin arasına yağmur damlası gibi
döküldüğünü görüyorum" buyurdu.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Yaklaşan bir kötülükten dolayı vay Arapların haline!"
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in burada özellikle Arapları zikretmesi
İslam'a ilk girenlerin onlar olması ve bir de fitneler baş gösterdi mi helakin
büyük bir hızla onlara geleceğine uyarıda bulunmak içindir.
"Utum" kale demektir. ".........."
ifadesindeki "hilal" ara, açıklık demektir. "......."
el-Müstemlı ve el-Küşmıhenı rivayetine göre bu kelime ........=yağmur"
şeklindedir. Bu rivayet hakkında Hac bölümünün son kısmında açıklamada
bulunmuştuk. Medine'nin bu şekilde nitelenmesinin sebebi, Hz. Osman'ın burada
katlediimiş olması ve fitnelerin etrafa bundan sonra yayılmış bulunmasındandır.
Cemel ve Sıffin savaşları Hz. Osman'ın katledilmesi üzerine çıkmıştı. Nehrevan'
da çıkan çarpışma, Sıffın' da hakeme gidilmesi nedeniyle olmuştu. O asırda
meydana gelen bütün çarpışmalar ya bu olayla ilgili bir şeyden veya ondan
kaynaklanan başka bir sebepten meydana gelmiştir.
Öte yandan Hz. Osman'ın katlinin sebeplerinin en başta geleni
valilerine yapılan tenkit, sonra da onları göreve getirdiği için kendisine
yönelen eleştiridir. Bu ilk defa Irak'tan kaynaklandı. Irak doğu tarafındadır.
Netice olarak bu bölümde yer verilen hadisle "Fitne doğu tarafından
gelecektir" şeklinde ileride gelecek olan hadis arasında herhangi bir
çelişki yoktur.
İbn Battal şöyle der: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem, Zeynep
hadisinde insanlar kıyamet üzerlerine kopmadan önce tövbe edebilsinler diye
onun yaklaştığı uyarısında bulunmaktadır. "Ye'cüc ve Me'cüc'ün kıyametten
önce çıkacağı sabittir. Ye'cüc ve Me'cüc seddinden Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in zamanında o kadar bir delik açıldığına göre bu delik zaman geçtikçe
genişlemeye devam edecektir. Ebu Hureyre'nin naklettiği bir hadiste Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem "Yaklaşan kötülükten vay Arapların haline!
Gücünüz yetiyorsa ölünüz" buyurmuştur.
İbn Battal bu hadisi şöyle yorumlamıştır: Hadisin ifadesi,
gelecek fitne ve ona daIma konusunda büyük bir uyarıdır. Çünkü Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem ölümü, o fitneye dalmaktan daha hayırlı görmüştür.
Nebi s.a.v., Üsame hadisinde Medineliler hazır olup, içine dalmasınıar,
Allah'tan sabır ve kötülüğünden kurtuluş dilesinler diye fitnelerin evlerin
arasından çıkacağını haber vermiştir.