باب: ما جاء
في الصحة
والفراغ، وأن
لا عيش إلا عيش
الآخرة.
1. YUMUŞAK KALPLİ OLMA VE SADECE AHİRET HAYATININ GERÇEK HAYAT
OLDUĞU
حدثنا المكي
بن إبراهيم:
أخبرنا عبد
الله بن سعيد،
وهو ابن أبي
هند، عن أبيه،
عن ابن عباس رضي
الله عنهما
قال:
قال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (نعمتان
مغبون فيهما
كثير من
الناس: الصحة
والفراغ).
قال عباس
العنبري:
حدثنا صفوان
بن عيسى، عن
عبد الله بن
سعيد بن أبي
هند، عن أبيه:
سمعت ابن عباس،
عن النبي صلى
الله عليه
وسلم: مثله.
[-6412-] İbn Abbas r.a.'ın anlattığına göre Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu:
"Çoğu insanın farkına varamadığı iki nimet vardır ki, onlar
sağlık ve boş vakittir."
حدثنا محمد
بن بشار:
حدثنا غندر:
حدثنا شُعبة،
عن معاوية بن
قرة، عن أنس،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال:
(اللهم لا عيش
إلا عيش
الآخرة. فأصلح
الأنصار
والمهاجرة).
[-6413-] Enes r.a.'in rivayet ettiğine göre Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem
"Allah'ım' Sadece ahiret hayatı gerçek hayattır. Muhacirler
ile Ensarı bağışla" diye dua etmiştir.
حدثني أحمد
بن المقدام:
حدثنا الفضيل
بن سليمان:
حدثنا أبو
حازم: حدثنا
سهل بن سعد
الساعدي:
كنا
مع رسول الله
صلى الله عليه
وسلم في الخندق،
وهو يحفر ونحن
ننقل التراب،
وبصر بنا، فقال:
(اللهم لا عيش
إلا عيش
الآخرة. فاغفر
للأنصار
والمهاجرة). تابعه
سهل بن سعد،
عن النبي صلى
الله عليه وسلم
مثله.
[-6414-] Sehl İbn Sa'd es-Sa'idi r.a. şöyle rivayette
bulunmuştur: Hendek gazvesinde Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile
beraberdik, o kazıyor, biz toprağı taşıyorduk. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem bizi görünce:
"Allah'ıml Sadece ahiret hayatı gerçek hayattır. Ensar ve
Muhacirleri bağışla" diye dua etti.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
Müellifin "Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla, Kitabu
rikak, sıhhat ve boş vakit, sadece ahiret hayatı gerçek hayattır"
sözlerine gelince, "er-Rikak" ve "er-Rekaik" kelimesi
"Rakika (yumuşaklık)" kelimesinin çoğul halidir. Söz konusu
hadislerin bu isimle adlandırılması, bu hadislerin her birinin kalpte bir
yumuşaklık oluşturmasındandIL Dil alimleri "Yumuşak kalp ii olmak
merhamete ve sertliğin zıddına vesiledir" demişlerdir.
İbn Battal şöyle der: İnsan beden sağlığını güvenceye almadıkça
rahat edemez. Sağlığını güvence altına alan kimse, Allah'ın kendisine verdiği
nimete şükretmeye devam etsin. Allah'ın emirlerini yerine getirmek ve
yasakladıklanndan sakınmak ona şükretmektiL Bunu yerine getiremeyen ise
aldatılmıştıL Hadisteki "çoğu kimse" ifadesi ile de emirleri yerine
getirip yasaklardan sakınan kimselerin sayıca azlığına işaret edilmiştiL
İbnü'l-Cevzi şöyle demiştir: İnsan bazen sağlıklı olur fakat
maişete kendini veremez. Bazen zengin olur fakat sağlığı pekiyi olmaz. Hem
sağlık hem de zenginlik bir araya gelip de tembellik galip gelirse, işte o kişi
aldanmıştır. Bütün bunlar, dünyanın ahiretin tarlası olmasındandır. Dünyada
ticaret vardır ki, onun faydası ahirettedir. Fırsatlarını ve sağlığını Allahla
itaatte kullanan kimse, gıpta edilecek kimsedir. Vaktini ve sağlığını Allah'a
masiyet ederek kullanan kimse, aldanan kimsedir. Zira fırsatı iştigal, sağlığı
da hastalık takip eder.