باب: ما يقول
إذا أتى أهله.
54. EŞİYLE BİRLİKTE OLMAK İSTEYENİN YAPACAĞI DUA
حدثنا عثمان
بن أبي شيبة:
حدثنا جرير،
عن منصور، عن
سالم، عن
كريب، عن ابن
عباس رضي الله
عنهما قال:
قال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (لو أن
أحدهم إذا
أراد أن يأتي
أهله قال:
باسم الله،
اللهم جنبنا
الشيطان،
وجنب الشيطان
ما رزقتنا، فإنه
إن يقدر
بينهما ولد في
ذلك لم يضره
شيطان أبداً).
[-6388-] İbn Abbas'tan nakledildiğine göre HesliluIlah
şöyle buyurmuştur:
"Biriniz eşiyle beraber olmak istediğinde şöyle desin
"Bismiilah! Allahım! Bizi şeytan ın tasallatundan muhafaza
buyur. Bize verdiğin rızıklara şeytanı yaklaştırma". Eğer bu
birleşmelerinden çocuk meydana gelirse o cocuğa şeytan ebediyen zarar
veremez".
Fethu'l-Bari Açıklaması:
Bu hadisin lafzına göre eşiyle birlikte olmak isteyen kişi bu
duayı yapar. Bu rivayet eşiyle birlikte olmaya başlamış kişilerin bu duayı
yapacakları ihtimalini ortadan kaldırmaktadır. Bu hadisle alakah izahat
ayrıntılı bir şekilde nikah bölümünde geçmiştir. Şeytan ın çocuğa zarar
vermemesi dini ve bedeni konusunda zarar verememesi ile ilgilidir yoksa çocuğun
vesveseden emin olması anlamına gelmemektedir.
باب: قول
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (ربنا
آتنا في
الدنيا حسنة).
55. NEBİ S.A.V.’İN RABBENA ATİNA Fİ’D-DÜNYA HASENETEN… DUASI
حدثنا
مسدَّد: حدثنا
عبد الوارث،
عن عبد العزيز،
عن أنس قال:
كان
أكثر دعاء
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (اللهم
ربنا آتنا في
الدنيا حسنة،
وفي الآخرة
حسنة، وقنا
عذاب النار).
[-6389-] Enes İbn Malik'den rivayet edildiğine göre
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in en fazla yaptığı dua şudur:
Rabbena atina fi'd-dünya haseneten ve fi'l-Ahireti haseneten ve
kina azabennar
=
"Rabbimiz bize dünyada ve ahirette güzellikler ver ve bizi
cehennem azabından koru".
Fethu'l-Bari Açıklaması:
Kadi İyad bu hadisle ilgili şu açıklamaya yer verir: Nebi
s.a.v.'in bu ayeti dua niyetiyle çokça okuması onun dünya ve ahiretle ilgili
yapılacak duaların anlamlarını kapsaması sebebiyledir. Bu duada talep edilen
iyilik nimet demektir. Nebi s.a.v. dünya ve ahiret nimetlerini ve cehennem
azabından korunmayı niyaz etmiştir. Biz de Allah'tan aynı şeyi niyaz ediyoruz.
Selef alimlerinin bu dua metninde geçen "hasene"
kelimesiyle ilgili pek çok yorumu vardır. İbn Ebi Hatim'in sahih bir senetle
naklettiğine göre Hasan el-Basri "hasene" kelimesini ilim ve dünyada
yapılan ibadet diye yorumlamıştır. Muhammed İbn Ka'b el-Kurazi'ye göre ise
salih zevce de hasene cinsindendir. Yezid İbn Malik'den de benzer bir yorum
naklediimiştir. İbnü'l-Münzir'in naklettiğine göre Süfyan es-Sesvri dünyadaki
haseneyi temiz rızık ve ilim; ahiretteki haseneyi ise cennet diye
yorumlamıştır. Atiyye ise dünyada ilim ve onunla amel, ahirette ise hesabın
kolaylaştırılıp cennete dahil edilmek anlamını vermiştir. İbn Kesir ise
dünyadaki hasenenin sıhhat, geniş ev, saliha kadın, iyi çocuk, bol rızık,
faydalı ilim, iyi amel, uysal binek ve hoş seda (öldükten sonra iyi anılış)
gibi alimlerin hasene kabul ettikleri dünyada istenilen her türlü şeyi
kapsadığını ifade etmiştir. Ona göre ahiretteki hasenenin en üstünü cennete
girmektir. Ayrıca Arasat'taki büyük korkudan emin olmak ve hesabın
kolaylaştırılması gibi uhrevi nimetler de bu cümledendir. Cehennem azabından
korunmaya gelince burada kastedilen haramlardan kaçınıp şüpheli şeyleri terk
etmek gibi azaptan koruyacak şeyler konusunda yapılan ilahi yardımdır.
باب: التعوذ
من فتنة
الدنيا.
56. DÜNYA FİTNESİNDEN ALLAHA SIĞINMAK
حدثنا فروة
بن أبي
المغراء:
حدثنا عبيدة
بن حميد، عن
عبد الملك بن
عمير، عن مصعب
بن سعد بن أبي
وقاص، عن أبيه
رضي الله عنه
قال:
كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يعلمنا
هؤلاء الكلمات،
كما تعلم
الكتابة:
(اللهم إني
أعوذ بك من
البخل، وأعوذ
بك من الجبن،
وأعوذ بك من
أن نردَّ إلى
أرذل العمر،
وأعوذ بك من
فتنة الدنيا،
وعذاب القبر).
[-6390-] Said İbn Ebi Vakkas'tan nakledildiğine göre Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem sahabılere şu duayı yazı öğretir gibi öğretmiştir.
"Allahım! Cimrilikten, korkaklıktan, ömrün en rezil halinden,
dünya fitnesinden ve cehennem azabından sana sığınırım".