باب: التعوذ
من عذاب القبر.
37. KABİR AZABINDAN ALLAH'A SIĞINMAK
حدثنا
الحميدي:
حدثنا سليمان:
حدثنا موسى بن
عقبة قال:
سمعت أم خالد
بنت خالد،
قال: ولم أسمع أحداً
سمع من النبي
صلى الله عليه
وسلم غيرها،
قالت:
سمعت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يتعوذ من
عذاب القبر.
[-6364-] Ümmü Halid bnt. Halid'den rivayet edildiğine
göre Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem kabir azabından Allah'a sığınırdı.
حدثنا آدم:
حدثنا شُعبة:
حدثنا عبد
الملك، عن مصعب: كان
سعد يأمر
بخمس،
ويذكرهن عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم أنه كان
يأمر بهن: (اللهم
إني أعوذ بك
من البخل،
وأعوذ بك من
الجبن، وأعوذ
بك أن أرد إلى
أرذل العمر،
وأعوذ بك من
فتنة الدنيا -
يعني فتنة
الدجال -
وأعوذ بك من
عذاب القبر).
[-6365-] Mus'ab'dan aktarıldığına göre Sa'd beş şeyi
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i referans göstererek zikrederdi: "Allahım
cimrilikte, korkaklıktan, hayatın en rezilinden (iyice yaşlanıp ele avuca
düşmekten), dünya fitnesinden (Deccfıl) ve kabir azabından sana
sığınırım".
حدثنا عثمان
بن أبي شيبة: حدثنا
جرير، عن
منصور، عن أبي
وائل، عن
مسروق، عن
عائشة قالت: دخلت
علي عجوزان من
عجز يهود
المدينة،
فقالتا لي: إن
أهل القبور
يعذبون في
قبورهم،
فكذبتهما،
ولم أنعم أن
أصدقهما،
فخرجتا، ودخل
علي النبي صلى
الله عليه
وسلم، فقلت
له: يا رسول الله،
إن عجوزين
وذكرت له،
فقال لي:
(صدقتا، إنهم
يعذبون
عذاباً تسمعه
البهائم
كلها). فما
رأيته بعد في
صلاة إلا تعوذ
من عذاب القبر.
[-6366-] Aişe r.anha'dan nakledildiğine göre Medine
yahudilerinden iki yaşlı kadın ona: "Ölüler azap görüyorlar" demiş;
Hz. Aişe ise bunu kabul etmemişti. Onları tasdik etmek istememişti. Onlar
çıktıktan sonra Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem yanına gelince durumu
ona anlatınca Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem:
"Doğru söylemişler. Onlar azap görüyorlar. Hatta seslerini bütün
hayvanlar duymaktadır" dedi. Hz. Aişe sonraki bütün namazıarda Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in kab ir azabından Allah'a sığındığını duyduğunu
söylemiştir.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
Bu hadisin şerhi daha önce ayrıntısıyla yapılmıştı. Bu hadiste
Resulullah yaşlı yahudi kadınları hemen tasdik ederken bir başka rivayette
bundan Allah'a sığınmıştır. Halbuki her iki rivayet de Hz. Aişe'den
nakledilmektedir. Bu çelişkinin nasıl giderildiği konusunda daha önce bilgi
aktarmıştım. Özetle Resulullah'a müslümanların kabir fitnesine uğrayacakları
vahyedilmemişti. Bu sebeple yahudilerin kabir azabı göreceklerini ifade
etmiştir. Dolayısıyla daha önceki bilgileriyle amel etmiştir. Kabir azabının
yahudilerden başkası için de geçerli olduğunu öğrenince bundan Allah'a sığınmış
ve namazda kabir azabından Allah'a sığınılmasını emretmiştir. Zira namazda
yapılan duanın kabulü daha muhtemeldir.