باب: ليعزم
المسألة،
فإنه لا مكره
له.
21. DUA EDERKEN ÇEKİNCE TAŞIMAMAK
حدثنا
مسدَّد: حدثنا
إسماعيل:
أخبرنا عبد
العزيز، عن
أنس رضي الله
عنه قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (إذا دعا
أحدكم فليعزم
المسألة، ولا
يقولن: اللهم
إن شئت
فأعطني، فإنه
لا مستكره له).
[-6338-] Enes İbn Malik'ten nakledildiğine göre
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur:
"Dua ettiğinizde çekince taşıyıp "Allahım! Dilersen bana
şunu ver" demeyin. Çünkü zaten Allah'ı istemediği şeye zorlayacak kimse
yoktur".
حدثنا عبد
الله بن
مسلمة، عن
مالك، عن أبي
الزناد، عن
الأعرج، عن
أبي هريرة رضي
الله عنه:
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال: (لا
يقولن أحدكم:
اللهم اغفر لي
إن شئت، اللهم
ارحمني إن
شئت، ليعزم
المسألة،
فإنه لا مكره
له).
[-6339-] Ebu Hureyre r.a.'den nakledildiğine göre Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur:
"Allahım! Dilersen beni bağışla, dilersen affet demeyin. Dua
ettiğinizde çekince taşımayın. Çünkü zaten Allah'ı istemediği şeye zorlayacak
kimse yoktur".
Fethu'l-Bari Açıklaması:
İnsanların bütün fiillerinde Allah'ın iradesine teslim olmaları
istendiği halde bu babda dua edilirken talep edilen şeylerin Allah'ın dileyip
dilememesine bağlanmaması işlenmektedir.
Hadislerde geçen ........azm kelimesi ile Allah'ın edilen duaya
icabet edeceğinin düşünülmesinin öğütlendiği de kaydedilmiştir. Allah'ı iyilik
yapmaya zorlayan bir şeyin olmaması şu anlama gelmektedir.
İbn Battal hadiste dua edenlerin dua ederken ciddi olmaları,
icabet edileceğini ummaları ve rahmetten ümit kesmemeleri gerektiğinin beyan
edildiğini söylemiştir. Çünkü kişi dua ederken muhatabı kerim olan Allah
Teaıa'dır.
İbn Uyeyne ise şöyle demiştir: Kişi kusurlarını bildiği müddetçe
dua etmekten men olunmamıştır. Zira Allah Teala yarattığı kullarının en şerlisi
olan İblis'in bile duasına icabet etmiştir. İblis'in kabul edilen duası
şöyledir:
«Rabbim! Beni hiç olmazsa, tekrar dirilecekleri güne kadar
ertele" dedi"(Hicr 36).