EK SAYFA – 1962-3
باب:
المتنمصات.
84. YÜZLERİNİN TÜYLERİNİ ALDIRAN KADINLAR
حدثنا إسحق
بن إبراهيم:
أخبرنا جرير،
عن منصور، عن
إبراهيم، عن
علقمة قال:
لعن
عبد الله
الواشمات
والمتنمصات،
والمتفلجات
للحسن
المغيرات خلق
الله، فقالت
أم يعقوب: ما
هذا؟ قال عبد
الله: وما لي
لا ألعن من
لعن رسول
الله، وفي
كتاب الله؟
قالت: والله
لقد قرأت ما
بين اللوحين
فما وجدته،
قال: والله
لئن قرأتيه
لقد وجدتيه:
{وما آتاكم
الرسول فخذوه
وما نهاكم عنه
فانتهوا}.
[-5939-] Alkame'den, dedi ki: "Abdullah (İbn Mes'ud)
güzelleşmek ıçın ve Allah'ın yaratmasını değiştirmek için döğme yapan,
yüzlerinin tüylerini aldıran ve dişlerini inceltip törpületen kadınlara lanet
okudu. Ümmü Yakub adındaki bir kadın: Bu da ne oluyor, dedi.
Abdullah: Ben ne diye Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in
lanet ettiği kimseye lanet etmeyeyim ki? Hem bu Allah'ın Kitabında da vardır,
dedi. Kadın: Allah'a yemin ederim ki ben mushafın iki kabı arasında bulunanı
baştan sona okudum, bunu bulamadım, dedi. Bunun üzerine Abdullah İbn Mesud:
Allah'a yemin ederim, eğer gerçekten ser. onu okumuş olsaydın, hiç şüphesiz onu
bulurdun, dedi (ve:) "Rasul size ne verdiyse onu alın, size neyi
yasakladıysa ondan uzak durun."lo buyruğunu okudu."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Yüzlerinin tüylerini yolduranlar." (Bu anlamdaki):
el-Mütenemmisat lafzı "mütenemmisa"nın çoğ\,.lludur. Bu da tüylerinin
yolunmasını isteyen kadın demektir. "en-Namisa" ise bu işi bizzat
yapan kadına denir. en-Nimas da yüzlerdeki tüylerin cımbız ile alınması
demektir. Bu iş için kullanılan alete bundan dolayı "minmas" adı
verilir. Nimas'ın sadece kaşları inceltmek ya da düzeltmek için kaşların
kıllarını izale etmenin özel adı olduğu da söylenmiştir. Ebu Davud, Sünen adlı
eserinde şunları söylemektedir: Namisa inceltmek amacı ile kaşın tüylerini,
saçlarını cımbızla alan demektir. Bu açıklamayı yaptığı yerde de daha önce
"diş_ lerini törpületip inceltenler" başlığında geçen İbn Mesud yolu
ile rivayet edilen hadisi kaydetmektedir.
Taberi der ki: Kadının, Allah'ın kendisini yaratmış olduğu
hilkate güzelleşmek amacıyla fazlalıklar eklemesi yahut bir şeyler eksiltmesi
yolu ile hilkatini değiştirmeye kalkışması caiz değildir. Bunu ister kocası
için yapsın, ister başkası için yapsın, fark etmez. Mesela, kaşları birbirine
bitişik olan bir kadının, kaşlarının arasını, kaşlarının birbirinden ayrı
olduğu izlenimini vermek için alması ya da aksini yapması gibi ...
Nevevi der ki: Kadının sakal, bıyık yahutalt dudağının altında,
çenesi üzerinde tüy çıkması hali, bu yasağın dışında, istisna kabul edilir. Bu
gibi tüylerini izale etmesi haram değildir. Hatta müstehaptır.
Derim ki: Ancak buradaki mutlak ifade, kocanın izin vermesi ve
bunu bilmesi kaydına bağlıdır. Aksi takdirde bu durum yoksa gerçeği gizleyip
saklama dolayısı ile bu işi yapması yasaklanır. -
Bazı Hanbeli alimleri de şöyle demiştir: Eğer kaşların
aldırılması kötü kadınların ayırt edildiği en açık belirtilerden ise yasaktır.
Aksi takdirde tenzihen mekruhtur. Bir rivayete göre kocanın izniyle caizdir.
Ancak bu yolla görenin aldatılması söz konusu ise haram olur. Hanbelı alimleri
derler ki: Kocanın izni ile olması şartıyla ağda yapmak, allık kullanmak ve
süslenmek caizdir. Çünkü bu da kadının kocasına karşı zınetlenmesi
kabilindendir.
Nevevi der ki: Sözü geçen işleri yaparak süslenmek caizdir. Ağda
(yüzdeki tüyleri yolmak) müstesnadır. Çünkü bu nimas kabilindendir.