EK SAYFA – 1944-2
باب: البرانس.
13. BORNOZLAR
وقال لي
مسدَّد: حدثنا
معتمر: سمعت
أبي قال: رأيت
على أنس
برنساً أصفر
من خز.
[-5802-] Mu'temir'den, dedi ki: "Ben babamı şöyle
derken dinledim: Enes'in üzerinde kalın ipekten sarı renkli bir bomoz
gördüm."
حدثنا
إسماعيل قال:
حدثني مالك،
عن نافع، عن عبد
الله بن عمر:
أن
رجلاً قال: يا
رسول الله، ما
يلبس المحرم من
الثياب؟ قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (لا
تلبسوا
القُمُصَ،
ولا العمائم،
ولا
السرويلات،
ولا البرانس،
ولا الخفاف، إلا
أحدٌ لا يجد
النعلين
فليلبس خفين،
وليقطعهما
أسفل من
الكعبين، ولا
تلبسوا من
الثياب شيئاً
مسَّه
الزعفران ولا
الوَرْسُ).
[-5803-] Abdullah b. Ömer'den rivayete göre "Bir
adam:
Ey Allah'ın Rasulü, ihramlı olan bir kimse hangi elbiseleri
giyinebilir, diye sordu. Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem de şöyle
buyurdu:
Gömlekleri, sarıkıarı, donları, bornozları ve ayakkabıları
giymeyiniz. Ancak herhangi bir kimse nalın bulamazsa o takdirde ayakkabı giysin
ve onları topuklarının altından kessin. Diğer taraftan zaferan ve alaçehre
değmiş (boyanmış) herhangi bir elbise de giymeyiniz."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Bornozlar." Seleften bazı kimseler bornoz giymeyi
mekruh görmüşlerdir.
Çünkü bornoz, rahiplerin giydiği elbiselerdendi. Malikle bornoz
giymek hakkında soru sorulmuş, o da: Onu giyinmekte bir sakınca yoktur.
Hristiyanların giydiği elbiselerden olduğu söylenmiştir, diye cevap vermiştir.
(İmam Malik): Burada (Medine'de) bornoz giyilirdi, dedi.
Abdullah b. Ebi Bekr de: Kurradan bornozu olmayan hiçbir kimse
yoktur, demiştir.
باب:
السراويل.
14. SİRVALLER (DONLAR)
حدثنا أبو
نُعَيم: حدثنا
سفيان، عن
عمرو، عن جابر
بن زيد، عن
ابن عباس،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال: (من
لم يجد إزاراً
فليلبس سراويل،
ومن لم يجد
نعلين فليلبس
خفين).
[-5804-] İbn Abbas r.a.'dan rivayete göre Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur:
"Bir izar bulamayan bir kimse, sirva] giyinsin. Nalın
bulamayan kimse de ayakkabı giyinsin."
حدثنا موسى
بن إسماعيل:
حدثنا جويرية،
عن نافع، عن
عبد الله قال:
قام
رجل فقال: يا
رسول الله، ما
تأمرنا أن نلبس
إذا أحرمنا؟
قال: (لا
تلبسوا
القميص،
والسراويل،
والعمائم،
والبرانس،
والخفاف، إلا
أن يكون رجل
ليس له نعلان
فليلبس
الخفين أسفل
من الكعبين،
ولا تلبسوا
شيئاً من
الثياب مسه زعفران
ولا وَرْس).
[-5805-] Abdullah'tan, dedi ki: "Bir adam ayağa
kalkarak: Ey Allah'ın Rasulü, ihrama girdiğimiz takdirde ne giymemizi
emredersin, diye sordu. Allah Rasulü:
Gömlek, sirvalier, sarıklar, bornozlar ve ayakkabılar giymeyiniz.
Ancak bir adamın iki nalını bulunmaz ise, o takdirde (konçları) topuklardan
daha aşağıda olan ayakkabıları giyinsin. Diğer taraftan zaferan ve alaçehre
değmiş (bunlarla boyanmış) hiçbir elbise giyinmeyin."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Sirvaııer." Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in
Suveyd b. Kays/tan bazı sirvaller satın aldığı da sahih olarak sabit olmuştur.
Bunu dört Sünen sahibi ile Ahmed rivayet etmiş olup İbn Hibban; Suveyd'in
rivayeti olarak sahih olduğunu belirtmiştir. Yine Ahmed bu hadisi Malik b.
Umayra el-Esedi yoluyla rivayet etmiş ve şöyle demiştir: "Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in hicretinden önce geldim. O benden bazı sirvaller
satın aldı ve bana daha fazlasını verdi."
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem, her ne kadar o çoğunlukla izar
giyiniyar idi ise de, bunları gereksiz yere satın almış olamaz. İbnu/l-Kayyim,
el-Hedy (Zadu'lMead) adlı eserinde şunları söylemektedir: Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem sirvalIeri satın almıştır. Göründüğü kadarıyla o sirvali
giyinsin diye satın almıştır. Daha sonra şunları söylemektedir: Bir hadiste
onun sirval giyindiği de rivayet edilmiştir. Ashab onun zamanında ve onun
izniyle sirval giyinirlerdi.
Derim ki: Bütün bunlara dair deliller sözünü ettiğim
rivayetlerden çıkartılmaktadır.