باب: قول الله
تعالى: {فإذا
طعمتم
فانتشروا} /الأحزاب:
53/.
59. YÜCE ALLAH'IN: "YEMEK YEDİNİZ Mİ
DAĞILIN."(Ahzab,53) BUYRUĞU
حدثني عبد
الله بن محمد:
حدثنا يعقوب
بن إبراهيم
قال: حدثني
أبي، عن صالح،
عن ابن شهاب:
أن أنساً قال:
أنا
أعلم الناس
بالحجاب، كان
أبَيُّ بن كعب
يسألني عنه،
أصبح رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
عروساً بزينب
بنت جحش، وكان
تزوجها
بالمدينة،
فدعا الناس
للطعام بعد
ارتفاع
النهار، فجلس
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم وجلس معه
رجال بعد ما
قام القوم،
حتى قام رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
فمشى ومشيت
معه، حتى بلغ
باب حجرة
عائشة، ثم ظن
أنهم خرجوا فرجع
فرجعت معه،
فإذا هم جلوس
مكانهم، فرجع
ورجعت معه
الثانية، حتى
بلغ باب حجرة
عائشة، فرجع
ورجعت معه
فإذا هم قد
قاموا، فضرب
بيني وبينه
ستراً، وأنزل
الحجاب.
[-5466-] Enes'ten, dedi ki: "Hicab meselesini
insanlar arasında en iyi bilen benim. Ubey b. Ka'b bana bu hususta soru
soruyordu. Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem Zeyneb bint Cahş ile yeni
evlenmiş bir damat olarak sabahı etti. -Medine'de iken onunla evlenmişti.- Gün yükseldikten
sonra insanları yemeğe davet etti. Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
oturdu. Yemeğe gelen davetlilerin bir kısmı kalktıktan sonra bazı kimsele.r de
onunla birlikte oturmaya devam etti.
Nihayet Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ayağa kalktı ve
Aişe'nin adasının kapısına varıncaya kadar yürüdü, ben de onunla beraber
yürüdüm. Sonra onların dışarı çıktıklarını zannettiği için geri döndü. Ben de
onunla beraber döndüm. Onların, oldukları yerde oturduklarını gördü. Bu sefer
tekrar Aişe'nin adasının kapısına ulaşıncaya kadar geri döndü, ikinci defa ben
de onunla döndüm. Geri dönünce ben de onunla döndüm. Onların kalktıklarını
gördük. Benimle kendisi arasına bir perde gerdi ve hicabı emreden buyruk nazil
oldu."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
''Yüce Allah'ın: ''Yemek yediniz mi dağllın."(Ahzab, 53)
buyruğu." Buhari bu başlıkta Enes'in, Cahş kızı Zeyneb ile Nebi
efendimizin evlenmesi olayına dair ve hicab ayetinin inişini söz konusu eden
hadisi zikretmektedir.
Hadiste "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem Zeyneb ile
zifafa girmiş, damat olarak sabahı etti" buyruğunda "el-arus"
bir sıfat olup kullanılışı bakımından erkek ve dişi arasında fark yoktur. (Yani
hem damat, hem gelinanlamındadır.) Urs (düğün) ise erkeğin yeni hanımı ile
birlikte kaldığı süreye denilir. Asıl anlamı ise beraberlik ve birlikte olup
ayrılmamak demektir. Alışveriş bölümünün baş taraflarında yüce Allah'ın:
"Artık o namaz kılındı mı, yeryüzüne dağılın." (Cumua, 10) buyruğu
açıklanırken Cuma namazından sonra dağılma emri ile ilgili görüş ayrılığına
dair açıklamalar geçmiş bulunmaktadır. Buradaki yemekten sonra dağılmaktan
maksat ise, yemek yenilen yerden ev sahibinin yükünü hafifletmek için başka bir
yere gitmek demektir. Nitekim ayetin muktezası da budur. Ahzab suresinin tefsirinde
(4792.hadisin şerhinde) buna dair yeterli açıklamalar geçmiş bulunmaktadır.