EK SAYFA – 1819-3
باب: لا تطيع
المرأة زوجها
في معصية.
94.KADIN MASİYET OLAN HERHANGİ BİR HUSUSTA
KOCASINA İTAAT ETMEZ
حدثنا خلاد
بن يحيى:
حدثنا
إبراهيم بن
نافع، عن
الحسن، هو ابن
مسلم، عن
صفية، عن
عائشة:
أن
امرأة من
الأنصار زوجت
ابنتها،
فتمعط شعر رأسها،
فجاءت إلى
النبي صلى
الله عليه
وسلم فذكرت
ذلك له، فقالت:
إن زوجها أمرني
أن أصل في
شعرها، فقال:
(لا، إنه قد
لعن الموصلات).
[-5205-] Aişe r.anha'dan rivayete göre
"Ensardan bir kadın kızını evlendirmişti. Daha sonra kızının
başındaki saçları, kökünden dökülmeye başladı. Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'e gelerek ona bu durumu anlatıp:
Kocası bana saçıma saç eklememi emretti deyince, Allah Rasulü:
Hayır, şüphesiz ki saç ekletenlere lanet oIunmuştur, diye buyurdu. "
Bu Hadis 5934 numara dada geçiyor
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Kadın, Allah'a isyanı gerektiren hususlarda kocasına itaat
etmez." Bundan önceki başlık, kadının kocasına istediği her hususta itaat
etmesinin mendub olduğu izlenimini verdiğinden ötürü, bu başlıkla böyle bir
itaatin Allah'a isyan olmayan hususlarda olacağını belirterek özelleştirmiş
olmaktadır. Buna göre erkek, zevcesini Allah'a isyanı gerektiren bir iş yapmaya
çağıracak olursa, kadının bunu kabul etmemesi onun görevidir. Eğer bundan
dolayı onu tedib edecek olursa, günah kocaya ait olur.
Daha sonra Buhari kızının saçına saç eklemek isteyen kadın ile
ilgili hadisin bir bölümünü zikretmektedir. İleride yüce Allah'ın izniyle Libas
(elbise giyinmek) bölümünde(5934.hadiste) açıklaması gelecektir.
باب: {أن
المرأة خافت
من بعلها
نشوزا أو
إعراضا}
/النساء: 128/
95. "ŞAYET BiR KADIN KOCASININ
UZAKLAŞMASINDAN YAHUT YÜZ ÇEViRMESiNDEN KORKARSA ... "(Nisa, 128)
حدثنا محمد
بن سلام: أخبرنا
أبو معاوية،
عن هشام، عن
أبيه، عن عائشة
رضي الله عنها:
{أن
المرأة خافت
من بعلها
نشوزا أو
إعراضا}. قالت:
هي المرأة
تكون عند
الرجل لا
يستكثر منها،
فيريد طلاقها
ويتزوج
غيرها، تقول
هي أمسكني ولا
تطلقني، ثم
تزوج غيري،
فأنت في حل من
النفقة علي
والقسمة لي، فذلك
قول الله
تعالى {فلا
جناح عليهما
أن يصالحا
بينهما صلحا
والصلح خير}.
[-5206-] Aişe r.anha'dan rivayete göre yüce Allah'ın:
"Şayet bir kadın kocasının uzaklaşmasından yahut yüz
çevirmesinden korkarsa ... "(Nisa, 128) buyruğu hakkında şunları
söylemiştir:
"Burada, bir erkeğin, evli bulunduğu hanımı ile çokça
birlikte olmayı, onunla içli dışlı olmayı istememesi, bunun yerine onu boşayıp
başkası ile evlenmeyi istemesi halindeki kadını kastetmektedir. Bu durumdaki
kadın kocasına: Beni (nikahın altında) tut ve beni boşama, sonra da benden
başkasıyla evlen. Ayrıca ben senden nafaka hakkımı da, bana gün ayırma hakkımı
da istemiyor, sana helal ediyorum, der. İşte yüce Allah'ın: "Barış yolu
ile aralarını düzeltmelerinde kendileri için bir vebal yoktur. Barış daha
hayırlıdır. "(Nisa, 128) buyruğu bunu anlatmaktadır."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Şayet bir kadın kocasının uzaklaşmasından yahut yüz
çevirmesinden korkarsa ... "
Bu başlık ve bu başlıktaki hadis daha önce Nisa suresinin
tefsirinde gemiş bulunmaktadır. Ama bu hadisin buradaki anlatımı daha
eksiksizdir. Orada Aişe, ayetin nüzul sebebini ve kimin hakkında indiğini
sözkonusu etmiş idi. (4601.hadiste)
Selef, kocanın, kadına gün ayırmaması üzerine ittifak ettikleri
takdirde, kadının bu rızasından dönme hakkına sahip olup olmadığı hususunda
farklı görüşlere sahiptir. es-Sevrı, Şafil ve Ahmed ayrıca Beyhakı'nin, Ali'den
diye naklettiği İbnu'l-Münzir'in de Ubeyde İbn Amr, İbrahim, Mücahid ve
başkalarından diye naklettiği, görüşe göre, kadın hakkını bağışlamaktan
vazgeçecek olursa kocanın ona gün ayırması görevidir. Dilerse ondan
ayrılabilir. el-Hasen'den gelen rivayete göre ise sözünden geri dönemez.
Malik'in borçluya mühlet vermek ve ariyet bahisleri ile ilgili görüşüne kıyasen
varılacak hüküm de budur. Doğrusunu en iyi bilen, Allah'tır.