EK SAYFA – 1769-4
باب: فضل سورة
الكهف.
11. KEHF SURESİNİN FAZİLETİ
حدثنا عمرو
بن خالد:
حدثنا زهير:
حدثنا أبو إسحاق،
عن البراء بن
عازب قال:
كان
يقرأ سورة
الكهف، وإلى
جانبه حصان
مربوط بشطنين،
فتغشته
سحابة، فجعلت
تدنو وتدنو،
وجعل فرسه
ينفر، فلما
أصبح أتى
النبي صلى
الله عليه وسلم
فذكر ذلك له،
فقال: (تلك
السكينة
تنزلت بالقرآن).
[-5011-] Bera'dan rivayet edildiğine göre, o şöyle
demiştir:
"Adam'ın biri Kehf suresini okuyormuş. Yan tarafında da iki
iple bağlı iyi cins bir at varmış. Derken bir bulut kaplamış. Bulut yaklaştıkça
yaklaşmış. Bu esnada atı kaçmaya başlamış. Sabah olunca, adam Allah Resu!ü
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e gelip bu durumu haber vermiş. Bunun üzerine Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuş:
O Kur'an'la birlikte inen sekinettir."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
Hadiste ismi belirtilmeyen kişinin Üseyd İbn Hudayr olduğu
söylenmiştir. .......şedaneyn kelimesi /şedan kelimesinin tesniyesidir.
Sekinet, hem Kur'an'da, hem de hadislerde geçen bir kavramdır.
Taberi ve diğerleri Hz. Ali'nin şöyle dediğini nakletmişlerdir. "Sekinet,
ses çıkararak esen bir rüzgarın adıdır. Onun, insan yüzüne benzer yüzü
vardır." Söylendiğine göre sekinetin iki başı varmış. Mücahid'den
nakledildiğine göre sekinetin kedi başı gibi bir başı varmış. Rabı' İbn
Enes'ten, sekinetin ışık saçan bir gözü olduğu nakledilmiştir. Süddı ise şöyle
demiştir: "Sekinet, Cennetten gelen altın bir leğendir. Nebilerin kalpleri
bu leğende yıkanır." Ebu Malik de şunları spylemiştir: "Sekinet,
Musa'nın levhaları, Tevratı ve asayı içine koyduğu şeyin adıdır." Vehb İbn
Münebbih "Sekinet, Allah'tan gelen bir rahatlıktır" demiştir. Dahhak
İbn Müzahim, sekinetin rahmet olduğunu söylemiştir. "Sekinet, kalbin
sukOna ermesidir" sözü de ondan nakledilmiştir. Sekinetin, gönül huzuru ve
ağırbaşlılık olduğu da ileri sürülmüştür. Sekinetin melekler olduğu da ifade
edilmiştir. Bu görüşü, Saganı zikretmiştir. Kısaca sekinet geçtiği yere göre
anlam kazanır. Bu konudaki hadiste geçen sekinetin uygun açıklaması ilk
aktardığımız izahtır. Ancak Vehb'in sözü de göz ardı edilemez. Nevevı şöyle
demiştir: "Tercih edilen görüşe göre sekinet, gönül huzurunu, rahmeti ve
melekleri bir araya getiren bir tür canlı yaratıktır."