ZÜMER SURESİ
باب: {وما
قدروا الله حق
قدره} /67/.
2- "ONLAR ALLAH'I HAKKIYLA TANIYIP BİLEMEDİLER,"(Zumer
67) AYETİNİN TEFSİRİ
حدثنا آدم:
حدثنا شيبان،
عن منصور، عن
إبراهيم، عن
عبيدة، عن عبد
الله رضي الله
عنه قال:
جاء
حبر من
الأحبار إلى
رسول الله صلى
الله عليه وسلم
فقال: يا
محمد، إنا
نجد: أن الله
يجعل السماوات
على إصبع
والأرضين على
إصبع، والشجر
على إصبع،
والماء
والثرى على
إصبع، وسائر
الخلائق على
إصبع، فيقول
أنا الملك،
فضحك النبي صلى
الله عليه
وسلم حتى بدت
نواجذه
تصديقا لقول
الحبر، ثم قرأ
رسول الله صلى
الله عليه وسلم:
{وما قدروا
الله حق قدره
والأرض جميعا
قبضته يوم
القيامة
والسماوات
مطويات
بيمينه سبحانه
وتعالى عما
يشركون}.
[-4811-] Abdullah r.a.'dan rivayet edildiğine göre, o
şöyle demiştir:
Yahudi alimlerinden biri Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e
gelip
"Ey Muhammed! Bizim sahip olduğumuz
bilgiye göre Allah Teala gökleri bir parmağına, yerleri diğer parmağına,
ağaçları öteki parmağına, suyu ve toprağı bir başka parmağına ve diğer bütün
mahlukatı da bir parmağına yerleştirip 'Ben kralım!' der." dedi. Bunun
üzerine Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem O alimin bu sözünü doğrulayıp arka
dişleri gözükecek kadar güldü. Sonra şu ayeti okudu: Onlar Allah'! hakkıyla
tanıyıp bilemediler. Kıyamet günü bütün yeryüzü O'nun tasarrufundadır. Gökler
O'nun kudret eliyle dürülmüş olacaktır. 0, müşriklerin ortak koşmalarından yüce
ve münezzehtir.
Hadisin geçtiği diğer yerler: 7414, 7415, 7451, 7513.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
Bu hadisin açıklaması Allah'ın izni ile Tevhid Bölümü'nde gelecektir.
(4714. hadis) İmam Nevevı şöyle demiştir: "Hadisten ilk başta akla gelen
manaya göre,
Nebi s.a.v. O alimi tasdik etmek için gülmüştür. O alimin
söylediğini doğrulayan ayeti okuması bunu göstermektedir. Bu tür meselelerde en
idealolanı, Allah'ın noksan sıfatlardan uzak olduğunu bilerek tevilden kaçın
maktır. Çünkü ilk başta, insanın aklına noksanlık getiren her türlü lafızia,
zahiri mana kastedilmemiştir.