EK SAYFA – 1717-3
NUR SURESİ
باب: {وليضربن
بخمرهن على
جيوبهن} /31/.
12. "BAŞ ÖRTÜLERİNİ, YAKALARININ ÜZERİNE (KADAR)
ÖRTSÜNLER,"(Nur 31) AYETİNİN TEFSİRİ
وقال أحمد بن
شبيب: حدثنا
أبي، عن يونس:
قال ابن شهاب،
عن عروة، عن
عائشة رضي
الله عنها
قالت:
يرحم
الله نساء
المهاجرات
الأول، لما
أنزل الله:
{وليضربن
بخمرهن على
جيوبهن}. شققن
مروطهن
فاختمرن بها.
[-4758-] Aişe r.anha'nın şöyle söylediği rivayet
edilmiştir:
Allah Teala ilk muhacir kadınlara merhametiyle muamele etsin.
"Baş örtülerini, yakalarının üzerine (kadar) örtsünler," ayetini
indirince, onlar, elbiselerini yırtıp elde ettikleri parça ile başlarını
örttüler.
حدثنا أبو
نعيم: حدثنا
إبراهيم بن
نافع، عن الحسن
بن مسلم، عن
صفية بنت
شيبة: أن
عائشة رضي الله
عنها كانت
تقول:
لما
نزلت هذه
الآية:
{وليضربن
بخمرهن على
جيوبهن}. أخذن
أزرهن
فشققنها من
قبل الحواشي،
فاختمرن بها.
[-4759-] Aişe r.anha'nın şöyle söylediği rivayet
edilmiştir:
"Baş örtülerini yakalarının üzerine {kadar} örtsünler,"
ayeti inince, kadınlar elbiselerini tutup alt uç kısımlarından yırttılar ve
yırttıkları o parça ile başlarını örttüler.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
Öyle anlaşılıyor ki, ........ve'l-yedribne (vursunIar) fiilinde
tazmin sanatı vardır. Bundan dolayı "salsınıar" anlamına gelir. Çünkü
.......ala harf-i cerri ile kullanılmıştır.
......İhtemerne "kadınlar yüzlerini kapattı," anlamına
gelir. Bu da şu şekilde olurdu: Kadın, baş örtüsünü başına koyar, sonra sağ
tarafından sol omzuna doğru salardı. Buna "tenekku'" da denir. Bera
şöyle demiştir: "Cahiliyye döneminde kadınlar baş örtülerini sırtlarına
salarlardı. Gerdanlarını ise açık bırakırlardı. Bu yüzden örtÜnmeleri
emrediidi. Kadınların başörtüsü erkeklerin sarığına benzer."
Hakim, Zeyd İbnu'l-Habbab kanalıyla bu rivayeti İbrahim İbn Nafi'den
"Ensar kadınları elbiselerini tutup ... " lafzı ile nakletmiştir. İbn
Ebı H3tim ise Abdullah İbn Osman İbn Heysem kanalıyla Safiyye'den bunu
açıklayan bir rivayet aktarmıştır: Hz. Aişe'nin yanında Kureyşli kadınlardan ve
onların faziletlerinden bahsettik. Bunun üzerine Hz. Aişe onlar hakkında şöyle
dedi: Kureyş kadınları faziletlidir. Ancak Allah'a yemin ederim ki, Ensar
kadınlarından daha faziletlisini, Allah'ın kitabını daha çok tasdik edenini ve
Kur'an'a daha çok iman edenini görmedim. Nitekim Nur suresindeki "Baş
örtülerini, yakalanmn üzerine {kadar} örtsünler," ayeti inince, haklarında
inen İlahı mesajı okumak için onların yanına gitmişti. O an, onlardan
istisnasız her biri, elbisesine yöneldi ve sabah namazını başını örterek kıldı.
Onların başları siyah kargalara benziyordu."
"Önce ensar kadınları elbiselerini yırtıp başlarına
bağlamışlardır," diyerek iki rivayeti uzlaştırmamız mümkündür.