EK SAYFA – 1645-2
باب: حج أبي
بالناس في سنة
تسع.
66. DOKUZUNCU YILDA EBU BEKR'IN INSANLARA HAC YAP(TIR)MASI
حدثنا
سليمان بن
داود أبو
الربيع: حدثنا
فليح، عن
الزهري، عن
حميد بن عبد
الرحمن، عن
أبي هريرة:
إن
أبا بكر
الصديق رضي
الله عنه
بعثه، في
الحجة التي أمره
النبي صلى
الله عليه
وسلم عليها
قبل حجة الوداع،
يوم النحر في
رهط يؤذن في
الناس أن: لا يحج
بعد العام
مشرك، ولا
يطوفن بالبيت
عريان.
[-4363-] Ebu Hureyre'den rivayete göre Veda Haccından
önce Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Ebu Bekr es-Sıddik r.a.'ı hac emiri
olarak tayin ettiği hac esnasında kendisini (Ebu Hureyre'yi) Nahr (kurban
bayramı birinci) gününde birkaç kişi ile birlikte insanlara:
Bu yıldan sonra müşrik bir kimse haccetmeyecektir ve Beytullah'ı
çıplak olarak kimse tavaf etmeyecektir, ilanını yapmak üzere
görevlendirmiştL"
حدثني عبد
الله بن رجاء:
حدثنا
إسرائيل، عن
أبي إسحاق، عن
البراء رضي
الله عنه قال:
آخر
سورة نزلت
كاملة براءة،
وآخر سورة
نزلت خاتمة
سورة النساء:
{يستفتونك قل
الله يفتيكم في
الكلاله}.
[-4364-] Bera r.a. dedi ki: "Bütünüyle son nazil
olan sure Berae (Tevbe) suresidir. Yine son nazil olan sure Nisa suresinin
sonlarındaki:
"Senden fetva isterler. De ki: Allah size kelale hakkındaki
hükmünü şöylece açıklar ... "[Nisa, 176] buyruğudur. "
Bu Hadis 4605, 4654 ve 6744 numara ile gelecektir.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Dokuzuncu yılda Ebu Bekr'in insanlara hac yap(tır)ması
(hac emirliği)" (Buhari) böyle demiştir. el-Muhib et-Taberi de İbn Hibban'ın
Sahih'inden naklettiğine göre orada Ebu Hureyre'den şu rivayet yer almaktadır:
"Nebi s.a.v. Huneyn'den döndükten sonra el-Ci'rane'den
itibaren umre için ihrama girmiş ve Ebu Bekr'e o yıl hac emirliği yapmasını
emretmiştir." el-Muhib der ki: Ebu Bekr dokuzuncu yılda hac (emirliği)
yapmıştır. el-Ci'rane ise sekizinci yılda olmuştur. O yılda ise Attab b. Esid
hac yap(tır)mıştır. Sanki o bu ifadeleriyle Maverdi'ye uymuş gibidir. Çünkü
el-Maverdi şunları söylemektedir:
Nebi s.a.v. Mekke'nin fethedildiği yıl insanlara hac emirliği
yapmak üzere Attab'a emir vermiştir. el-Ezraki'nin, Ahbaru Mekke'de belirttiği
ise bunun hilafınadır. Orada şöyle demektedir: Onun bu yıl hac emirliğini
yapmak üzere birisini görevlendirdiği ne dair bize bir haber ulaşmış değildir.
Nebi (Attab'a) Mekke emirliğini vermiş, Müslümanlar ve müşrikler hep birlikte
hac yapmışlardır. Mekke emiri olduğu için Müslümanlar Attab ile birlikte
idiler.
Derim ki: Gerçek şu ki bu hususta görüş ayrılığı yoktur. Bu
hadis haccın, Veda haccından önce farz olduğuna delil gösterilmiştir. Bu
husustaki hadisler de pek çok ve meşhurdur.