DEVAM: 11. MELEKLERİN BEDİR'DE BULUNMALARI
حدثني
إبراهيم بن
موسى: أخبرنا
عبد الوهاب:
حدثنا خالد،
عن عكرمة، عن
ابن عباس رضي
الله عنهما:
أن النبي صلى
الله عليه
وسلم قال يوم
بدر:
(هذا
جبريل، آخذ
برأس فرسه،
عليه أداة
الحرب).
[-3995-] İkrime'nin, İbn Abbas r.a.'dan rivayetine göre Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem Bedir günü: "İşte Cibril üzerinde savaş araçları
bulunduğu halde atının başını tutmuş olarak (geliyor), diye buyurdu."
Tekrarı 4041
AÇIKLAMA: "Meleklerin
Bedir'de bulunmaları" Yunus b. Bukeyr, "Ziyadatu'I-Meğazi" adlı
eserinde ve Beyhaki, er-Rabi' b. Enes yoluyla şöyle dediğini rivayet
etmektedir: "İnsanlar Bedir günü melekler tarafından öldürülen ile
insanlar tarafından öldürülen kimseleri boyunların ve parmak uçlarının
üzerindeki ateş dağlamasını andıran darbelerden ayırt edebiliyorlardı."
Müslim'de de İbn Abbas'ın şu hadisi yer almaktadır: "Bir
seferinde Müslüman bir adam müşrik bir diğer adamın peşinden hızlıca koşarken
üst tarafından bir kamçı sesi ile bir atlı sesi duydu ... " Hadiste şu
ifadeler de yer almaktadır: "Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem: bu üçüncü
semadan yardıma gelenlerdi, dedi."
"Akabe yerine Bedir'de bulunmayı" Bununla Akabe'de
bulunmayı, Bedir'de bulunmaktan üstün gördüğünü anlatmak istemektedir.
el-İsmaili, Yezid'in lafızları ile rivayeti Muhammed b. Şuca'ın
ondan diye naklettiği şekliyle şöylece kaydetmiştir: "Meleklerden birisi
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e gelerek, siz aranızda Bedir'e
katılanları nasıl görüyorsunuz, diye sordu. Yahya b. Said dedi ki: Bana Yezid
b. el-Had'ın anlattığına göre bu soruyu soran Cibril'di. Görüldüğü kadarıyla
Rafi' b. Malik, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den Bedir'e katılanların
diğerlerinden daha faziletli olduğunu açıkça ifade ettiğini işitmemiştir. Bu
sebeple o bu sözlerini kendi ictihadı olarak ifade etmiştir. Onun bu husustaki
kanaatinin kaynağı ise şudur: Akabe, İslamın yardıma ve zafere mazhar olmasının
menşeidir. Bütün gazvelere hazırlanmanın kendisinden kaynaklandığı hicretin de
sebebi idi .. Fakat fazilet Allah'ın elindedir. Onu dilediği kimselere verir.
Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
Şeyh Takıyuddin es-Subki der ki: Bana tek başına Cibril'in
kanadındaki bir tüyün bütün kafirleri bertaraf etmeye kadir olmakla birlikte,
meleklerin Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte savaşmalarının
hikmetine dair soru soruldu. Ben de şu cevabı verdim: Bunun bu şekilde
olmasının hikmeti, fiilin Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ve ashabı tarafından
ortaya konulmasının irade edilmiş olmasıdır. Melekler de sebepleri n ve yüce
Allah'ın kulları arasında uygulayageldiği sünnetinin şekline riayet olmak üzere
orduların imdada yetişme adetine uygun olarak imdada yetişmeleri murad
edilmiştir. Bununla birlikte hepSinin faili yüce Allah'tır.
Doğruyu en iyi bilen Allah'tır.
12. BAB
حدثني خليفة:
حدثنا محمد بن
عبد الله
الأنصاري:
حدثنا سعيد،
عن قتادة، عن
أنس رضي الله
عنه قال:
مات
أبو زيد، ولم
يترك عقبا،
وكان بدريا.
[-3996-] Enes r.a. dedi ki: "Ebu Zeyd, geriye kimseyi bırakmaksızın
vefat etti ve o Bedir'e katılmış birisi idi."
حدثنا عبد
الله بن يوسف:
حدثنا الليث
قال: حدثني
يحيى بن سعيد،
عن القاسم بن
محمد، عن ابن
خباب:
أن
أبا سعيد بن
مالك الخدري
رضي الله عنه
قدم من سفر،
فقدم إليه
أهله لحما من لحوم
الأضاحي،
فقال: ما أنا
بآكله حتى
أسأل، فانطلق
إلى أخيه
لأمه، وكان
بدريا، قتادة
بن النعمان،
فسأله فقال:
إنه حدث بعدك
أمر، نقض لما
كانوا ينهون
عنه من أكل
لحوم الأضحى
بعد ثلاثة
أيام.
[-3997-] İbn Habbab'dan rivayete göre "Said b. Malik el-Hudri r.a.
bir seferden döndü. Aile halkı ona kurban etlerinden bir miktar et takdim etti.
O, sormadan bunu yemem dedi. Bunun üzerine kalkıp Bedir'e de katılmış bulunan
anne bir kardeşi Katade b. en-Nu'man'ın yanına gitti, ona sorunca, o da
kendisine şu cevabı verdi: Senden sonra, daha önce üç günden sonra kurban
etlerinin yenilmesini kendilerine yasaklayan hükmü nakzeden bir durum ortaya
çıktı, dedi. "
Tekrarı 5568