DEVAM: 22. HASEN VE HÜSEYN R.A.'NIN FAZİLETLERİ
حدثني محمد
بن بشار:
حدثنا غندر:
حدثنا شعبة، عن
محمد بن أبي
يعقوب: سمعت
ابن أبي نعم:
سمعت عبد الله
بن عمر:
وسأله
عن المحرم -
قال شعبة:
أحسبه - يقتل
الذباب؟ فقال:
أهل العراق
يسألون عن
الذباب، وقد
قتلوا ابن ابنة
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم، وقال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (هما ريحانتاي
من الدنيا).
[-3753-] Abdullah b. Ömer'den rivayetle --ki bir kimse
ona ihramlı hakkında sormuştu-- Şu'be dedi ki: -zannederim sineği öldürmesi
hakkında sormuştu- dedi ki: "Iraklılar sinek hakkında soruyorlar.Öyle mi?
Halbuki onlar Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in kızının oğlunu
öldürmüşlerdi. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ise: Bu ikisi dünyadan benim
iki reyhanımdır, diye buyurmuştur."
Tekrar: 5994
Diğer tahric eden: Tirmizi, Menakib
AÇIKLAMA: "el-Hasan ve
el-Hüseyn'in menkıbeleri" Buhari birçok menkıbede ortak oluşları
dolayısıyla onları bir arada zikretmiş gibidir. Hasen çoğunluğun görüşüne göre
hicretin üçüncü yılında ramazan ayında doğmuştur. Daha sonra doğduğu da
söylenmiştir. Medine'de elli yılında zehirlenerek ölmüştür. Bundan önce
söylendiği gibi, bundan sonraki bir tarihte de öldüğü söylenmiştir.
el-Huseyn ise çoğunluğun görüşüne göre dördüncü yıl Şaban ayında
doğmuştur. Hicri 61 yılında Aşura günü Irak'ın Kerbela denilen yerinde öldürülmüştür.
Muaviye ölüp de yerine Yezid'i tayin ettiğinde Kufe ahalisi el-Huseyn'e, ona
itaat edeceklerine dair mektuplar yazdılar. Bunun üzerine el-Huseyn de
yanlarına çıkıp gitti. Fakat Ubeydullah b. Ziyad ondan önce Kufe'ye vardı.
Halkın önemli bir çoğunluğunu ona yardım etmekten vazgeçirdi. Onlar da birtakım
şeyleri ümit ederek ve bazı şeylerden korkarak ona yardımdan geri kaldılar.
Amcasının oğlu Müslim b. Akil de öldürüldü. el-Huseyn onu kendisinden önce
insanlardan adına bey'at alsın diye göndermiş idi.
(Ubeydullah b. Ziyad) onun için asker hazırladı. Aile halkından
bir topluluk ile birlikte öldürülünceye kadar onunla savaştılar. Bu olay
meşhurdur. Bunu açıklamaya girişerek sözü uzatmayacağız. Belki Fiten bölümünde
bunu özetleme imkanını buluruz.
3748- "Ubeydullah b. Ziyad'a ... getirildi." Ziyad,
Ebu Süfyan'ın oğlu diye anılan kimsedir. Ubeydullah da Muaviye oğlu Yezid'in
Kufe emiri idi. Önceden geçtiği üzere em irliği döneminde el-Huseyn öldürülmüş
ve ona başı getirilmişti.
"Ve onun güzelliği hakkıhda bir şeyler söyledi."
Tirmizi'nin rivayetinde: " ... ve ben bunun gibi güzel görmedim dedi"
şeklindedir.
"Onlar arasında Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e en
çok benzeyenleri idi." Kasıt onun Ehl-i Beyt'i {aile halkı)dır.
3752- "Hasen b. Alilden daha çok Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'e benzeyen hiçbir kimse yoktu." Bu ifade daha önce geçen ve
el-Huseyn b. Ali hakkında söylenmiş bulunan "Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'e en çok benzeyenleri idi" şeklindeki İbn Sirin'in rivayeti ile
çatışmaktadır. Muhtemelen onların her birisi bazı organları itibariyle ona en
çok benzeyen idi. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e Hasen ve el-Huseyn'in
dışında benzeyen kimseler arasında Cafer b. Ebu Talib, onun oğlu Abdullah b.
Cafer, el-Abbas b. Abdulmuttalib'in oğlu Kusem, Ebu Süfyan b. el-Haris b.
Abdulmuttalib ile Selm b. Akil b. Ebi Talib de vardır. Haşim oğullarından
olmayanlar arasından da imam ŞafiiInin uzak atası es-Saib b. Yezid
el-MuttaliblAbdi Şems oğullarından Abdullah b. Amir b. Kerız ve Kabis b. Rabia
b. Adiy de bulunmaktadır.
3753- "Dedi ki: Irak halkı sinek hakkında mı soruyorlar ...
" İbn Ömer Iraklıların basit bir şey hakkında soru sormaktaki istekleri
ile oldukça değerli ve önemli şeylere karşı da kusurlu davranmalarından
hayretini ifade etmek üzere böyle demiştir.