DEVAM: 91. SAVAŞTA İPEK ELBİSE GİYMEK
حدثنا
مسدد: حدثنا
يحيى عن شعبة:
أخبرني قتادة:
أن أنسا حدثهم
قال: رخص
النبي صلى
الله عليه
وسلم لعبد
الرحمن بن عوف
والزبير بن
العوام في
حرير.حدثني
محمد بن بشار:
حدثنا غندر:
حدثنا شعبة:
سمعت قتادة،
عن أنس: رخص،
أو رخص لحكة
بهما.
[-2921-] Katade'nin naklettiğine göre Enes İbn Malik r.a. şöyle demiştir:
"Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem Abdurrahman İbn Avf ile Zübeyr İbnü'l-Avvam'a
ipek giymeleri için izin - ruhsat verdi."
[-2922-] Enes'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Vücutlarındaki kaşıntı
yüzünden o ikisine izin verildi."
AÇIKLAMA: Taberi' ipek
giymenin kaşıntı dolayısıyla caiz olması hükmünden yola çıkarak savaş sırasında
da ipek giyilebileceğini söylemiştir. Onun ifadeleri şöyledir: "Kaşıntı
dolayısıyla ipek giymeye verilen izin şunu göstermektedir: İpek elbise giyen
bir kimse düşmanın silahını savuşturmak gibi daha önemli bir gayeyi
hedefliyorsa onun ipek giymesinde herhangi bir sakınca olmaz."
Böyle bir durumda ipek elbise giymenin caiz olduğunu
söyleyenlerden nakledilen meşhur görüş bu cevaz hükmünün sadece yolculuk hali
için geçerli olmadığı yönündedir. Bazı Şafii alimler ise söz konusu hükmün
yolculuğa has bir hüküm olduğu görüşündedir. Kurtubi' şöyle der: "Bu hadis
ipek elbise giyme ruhsatını sadece yolculuğa hasredenlere karşı bir delildir.
Ancak verilen bu ruhsatın sadece Abdurrahman İbn Avf ile Zübeyr İbnü'l-Awam'a
özel bir ruhsat olduğunu iddia edenler varsa da bu iddia doğru değildir."
İmam Malik ile Ebu Hanife'ye göre ipek giymek mutlak olarak
yasaktır.
İmam Şafii ile Ebu Yusuf ise zorunluluk durumunda giyilebileceği
görüşündedir. İbn Habi'b'in nakletliğine göre İbnü'l-Macişun savaş sırasında
ipek giyinmenin müstehap olduğunu söylemiştir. Mühelleb ise savaş sırasında
ipek elbise giymenin düşman üzerinde psikolojik baskı yapabileceğine vurgu
yapmıştır.
باب: ما
يذكر في
السكين.
92. BIÇAK HAKKINDA NAKLEDİLEN RİVAYET
حدثنا
عبد العزيز بن
عبد الله قال:
حدثني
إبراهيم بن
سعد، عن ابن
شهاب، عن جعفر
بن عمرو بن
أمية، عن أبيه
قال: رأيت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يأكل من
كتف يحتز
منها، ثم دعي
إلى الصلاة
فصلى ولم
يتوضأ.
حدثنا
أبو اليمان:
أخبرنا شعيب،
عن الزهري، وزاد:
فألقى السكين.
[-2923-] Ca'fer İbn Amr İbn Ümeyye ed-Damri'nin naklettiğine göre babası
şöyle demiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in bir budu tutup
ısırarak yediğini gördüm. Bu sırada namaza çağırıldı ve abdest almadan namazı
kıldırdı." Zühri'nin naklettiği rivayette şöyle bir ek bilgi vardır:
"Bıçağı attı."