باب:
الخيل معقود
في نواصيها
الخير إلى يوم
القيامة.
43. KIYAMET GÜNÜNE KADAR HAYIR VE BEREKET ATLARIN YELELERİNE
DÜGÜMLENMİŞTİR
حدثنا
عبد الله بن
مسلمة: حدثنا
مالك، عن نافع،
عن عبد الله
ابن عمر رضي
الله عنهما
قال: قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (الخيل
في نواصيها
الخير إلى يوم
القيامة).
, .
[-2849-] Abdullah İbn Ömer, Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
buyurduğunu nakletmiştir: "Kıyamet gününe kadar atların alınlarında hayır
olacaktır. "
Tekrar: 3644
حدثنا
حفص بن عمر:
حدثنا شعبة،
عن حصين وابن
أبي السفر، عن
الشعبي، عن
عروة بن الجعد،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال:
(الخيل معقود
في نواصيها
الخير إلى يوم
القيامة).
قال
سليمان، عن
شعبة، عن عروة
بن أبي الجعد.
تابعه مسدد،
عن هشيم، عن
حصين، عن
الشعبي، عن
عروة بن أبي
الجعد.
[-2850-] Urve İbnü'l-Ca'd Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
buyurduğunu rivayet etmiştir: "Kıyamet gününe kadar hayır atların
yelelerine düğümlenmiştir. "
Tekrar: 2852, 3119, 3643
حدثنا
مسدد: حدثنا
يحيى، عن
شعبة، عن أبي
التياح، عن
أنس ابن مالك
رضي الله عنه
قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (البركة
في نواصي
الخيل).
[-2851-] Enes İbn Malik Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
buyurduğunu nakletmiştir: "Bereket atların alınlarındadır."
AÇIKLAMA: Bereketin atların
alınlarında olmasıyla ilgili olarak Kadı İyaz şöyle demiştir: "Eğer
bereket atların alınlarında ise onların uğursuz olması düşünülemez. Buna göre atın
uğursuzIuğu ile ilgili olarak nakledilen rivayetin cihad için kullanılmayan
atlar hakkında olduğunu söylemek gerekir. Dolayısıyla hayır ve bereket taşıdığı
söylenen atlar cihad sırasında kullanılan atlar olacaktır. Şöyle bir yorum da
yapılabilir: Tek bir şeyin hem hayır hem de şer taşıması mümkündür. Zira
ileride ele alınacağı gibi hadiste geçen "hayır" kelimesi
"ahirette sevap, dünyada ganimet" şeklinde açıklanmıştır. Atın
uğursuzluk taşıması ise bu hayırların elde edilmesine engel teşkil etmez.
Hadislerde söz konusu olan atlar, binilip cihad edilen veya
cihad amacıyla elde tutulan atlardır. Zira 48. bab da açıklanacağı gibi atların
üç amaçla kullanılacağını ifade eden hadis bunu göstermektedir. Ahmed İbn
Hanbel'in Esma bint Yezıd'ten naklettiği şu hadis bunu açıkça vurgulamaktadır:
"Hayır, atların yelelerinde kıyamete kadar düğümlü olacaktır. Kim bir atı
Allah yolunda cihada hazırlık olması için bağlarsa ve sevabını Allah'tan umarak
atına harcama yaparsa bu atın açlığı-tokluğu, susuz kalması-suya kanması ve
hatta pisliği ve idrarı kıyamet gününde mizan kurulduğu zaman o kişi için
kurtuluş olacaktır."
Hattabi şöyle demiştir: "Bu hadis, at kullanılarak elde
edilen kazancın en hayırlı ve en temiz kazançlardan biri olduğunu
göstermektedir. Zaten Araplar mala hayır ismini vermişlerdir. Nitekim bu
kullanım ayetlerde de vardır."
İbn Abdilberr: "Bu hadisten anlaşıldığı kadarıyla at diğer
bütün hayvanlardan daha üstündür. Çünkü Resulullah (s.a.v.) başka hiçbir hayvan
hakkında böylesine övgü içeren ifadeler kullanmamıştır. Zaten Nesaı'nin Enes
İbn Malik'ten naklettiği bir rivayete göre: Resul-i Ekrem'e (s.a.v.) atlardan
daha sevimli gelen bir. varlık yoktu."