DEVAM: 27. GİYİLMESİ MEKRUH OLAN BİR GİYSİYİ HEDİYE ETMEK
حدثنا
حجاج بن
منهال: حدثنا
شعبة قال:
أخبرني عبد
الملك بن
ميسرة قال:
سمعت زيد بن
وهب، عن علي
رضي الله عنه
قال: أهدى
إلي النبي صلى
الله عليه
وسلم حلة
سيراء،
فلبستها،
فرأيت الغضب في
وجهه،
فشققتها بين
نسائي.
[-2614-] Ali r.a.'in şöyle dediği rivayet edilmiştir: Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem bana çizgili ve ipekli bir elbise hediye etti. Ben de onu
giyindim. Sonra yüzünde bir kızgınlık belirtisi gördüm. Bunun üzerine elbiseyi
ailemin kadınları arasında paylaştırdım.
Tekrar: 5366, 5840
AÇIKLAMA: Konu başlığındaki
"mekruh olan" ifadesi ile haramlığı ve mekruhluğu kapsayan anlam
kastedilmiştir.
Giyilmesi caiz olmayan bir elbiseyi hediye etmek caizdir. Çünkü
bu elbisenin sahibi onu satarak ve kadınlar gibi, giyinmesi caiz olan birine
hediye ederek üzerinde işlem yapabilir. Konu başlığından, yemek ve içmek için
kullanılan altın ve gümüş kaplar gibi ne erkeklerin, ne de kadınların
kullanamayacağı şeyleri hediye etmenin caiz olmadığı hükmü de çıkartılır.
Buhari, konu ile ilgili üç hadis zikretmiştir. Bunlardan ilki,
Utarid elbiseleri hakkındaki İbn Ömer hadisidir. Bu hadis Libas
"Giyecekler" bölümünde ayrıntılı olarak açıklanacaktır.
İkinci hadis, içinde dinen mekruh görülen bir şeyin bulunduğu
eve girmenin mekruh olduğunu gösterir.
Mühelleb ve diğer bazı alimler şöyle demişlerdir: Hz. Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem kendisi için hoş görmediği dünya nimetlerinden
faydalanmayı kızı için de hoş görmemiştir. Yoksa bu hadis kapı örtüsünün haram
olduğunu göstermez. Bu, Hz. Fatıma kendisinden bir hizmetçi istediğinde ona
"Sana bundan daha hayırlı bir şeyi göstereyim mi?" buyurarak uyuyacağı
zaman zikretmeyi öğretmesi gibidir.
Üçüncü hadis ise (Hz. Nebi'in hediye ettiği) elbise hakkında
Ali'nin rivayet ettiği hadistir. Bu hadisteki "Onu ailemin kadınları
arasında paylaştırdım" ifadesi Libas "Giyecekler" bölümünde
açıklanacaktır. (bkz.5840.
hadis)