باب: لا
يظلم المسلم
المسلم ولا
يسلمه.
3. MÜSLÜMAN MÜSLÜMANA HAKSIZLIK ETMEZ VE ONU TESLİM ETMEZ
حدثنا
يحيى بن بكير:
حدثنا الليث،
عن عقيل، عن
ابن شهاب: أن
سالما أخبره:
أن عبد الله
بن عمر رضي
الله عنهما
أخبره:
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال:
(المسلم أخو
المسلم، لا
يظلمه ولا
يسلمه، ومن
كان في حاجة
أخيه كان الله
في حاجته، ومن
فرج عن مسلم
كربة فرج الله
عنه كربة من
كربات يوم
القيامة، ومن
ستر مسلما
ستره الله يوم
القيامة).
[-2442-] İbn Şihab, Salim'den, o da Abdullah İbn Ömer r.a.'den
nakletmiştir: Allah Resulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur:
"Müslüman Müslüman'ın kardeşidir; ona haksızlık etmez ve onu ölüme
terketmez. Her kim kardeşinin bir ihtiyacını görürse Allah da onun ihtiyacını
görür. Her kim bir Müslüman'ın bir sıkıntısını giderirse Allah da kıyamet
gününde onun sıkıntılarından bir sıkıntısını giderir. Her kim bir Müslümanın
ayıbını örterse Allah da kıyamet gününde onun ayıbını örter. "
Tekrar: 6951
Diğer tahric: Tirmizî, Hudud; Ebu Dâvud, Edeb
AÇIKLAMA: "Müslüman
Müslümanın kardeşidir" buyruğundaki "kardeşlik"ten maksat din
kardeşliğidir. Bu kardeşlikte, hür,köle; ergenlik çağına girmiş olan ve
ergenlik çağına yaklaşmış (mümeyyiz) olan herkes ortaktır.
Hz. Nebi'in "haksızlık etmez" ifadesi, "haksızlık
etmeyin" anlamında bir yasaklama emridir. Çünkü Müslümanın Müslümana
haksızlık etmesi haramdır.
Hz. Nebi'in "teslim etmez" ifadesi, onu kendisine
sıkıntı veren kişilerin elinde ve sıkıntı içinde bırakmaz, yardım eder ve onu
savunur, anlamındadır. Bu "haksızlık etmemek’’ ten daha özeldir. Bu,
değişik durumlara göre bazen farz, bazen mendup olur.
"Her kim bir Müslümanın ayıbını örterse" ifadesi, onu
çirkin bir iş yaparken görüp insanlara duyurmazsa anlamındadır. Bu, onun
yaptığı çirkin işi yüzüne karşı kınamayı terk etmeyi gerektirmez. Bu çirkin işe
tanıklık etmenin caiz olması hükmü de şöyle yorumlanır: Bu, kınamasına ve ona
nasihat etmesine rağmen kişi, bu çirkin işinden vazgeçmediği gibi açıkça
işlemeye başladığı zaman caiz olur, Nitekim kişinin kendisi de böyle çirkin bir
iş yaptığı zaman bunu gizlernesi emredilmiştir. Ancak hakime gider ve suçunu
ikrar ederse bu ikrarı kabul edilir.
Anlaşılan şudur ki aybı örtmek, geçip gitmiş olan günahlara
yöneliktir. İşlenmeye devam eden günahları ise kınamak; kınamanın fayda
vermediği zaman ise mahkemeye başvurmak gerekir. Bu, haram kılınmış olan
dedikodu türünden değil; farz olan nasihat türündendir.
Hadisten Çıkarılan Sonuçlar
Bu hadiste dedikodunun terk edilmesi gerektiğine işaret vardır. Çünkü
din kardeşinin kötülüklerini açığa çıkaran kişi onu örtmemiş olur.
Bu hadiste, yardımlaşmaya, iyi geçinmeye ve sıcak ilişkiler
kurmaya da teşvik vardır.
Yine bu hadis, mükafatın yapılan iyilik türünden olacağını
göstermektedir. Hadisten din kardeşliğini kastederek "Falanca kişi benim
kardeşimdir" diye yemin eden kişinin yemininin doğru olduğu da
anlaşılmaktadır.