EK SAYFA – 957-2
باب: إذا نذر
في الجاهلية
أن يعتكف ثم
أسلم.
16- Cahiliye Döneminde İtikaf Yapmayı Adayan, Sonra Müslüman
Olan Kimse
حدثنا
عبيد الله بن
إسماعيل:
حدثنا أبو
أسامة، عن
عبيد الله، عن
نافع، عن ابن
عمر:
أن
عمر رضي الله
عنه نذر في
الجاهلية أن
يعتكف في
المسجد
الحرام، قال:
أراه قال:
ليلة، قال له
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (أوف
بنذرك).
[-2043-] İbn Ömer r.a. şöyle dedi: Ömer r.a. cahiliye döneminde Mescid-i Haramda
bir gece itikaf yapmayı adadı. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ona:
"Adağını yerine getir" buyurdu.
AÇIKLAMA: Bu konu başlığı,
cahiliyede yapılması adanan itikafın gerekli olup olmadığı ile ilgilidir. Bu
hadis, Hz. Ömer ile ilgili bölümde zikredildiği gibi Adak ile ilgili bölümde
"cahiliye döneminde bir adakta bulunduğunda veya bir kimseyle konuşmamaya
yemin ettiğinde sonradan Müslüman olduğunda ne yapar?" konusunda ele
alınmıştır. Buharı, bir şeye bağlama bakımından adakla ortak olduğundan yemini
de buna katmıştır.
Bu hadis, kafir iken adak ve yeminlerin de geçerli olduğunu ve
Müslüman olan kişinin bunlara uymasının gerekli olduğunu göstermektedir. Bu
konu ile ilgili diğer açıklamalar Adak bölümünde gelecektir.[6697. hadis]
باب: الاعتكاف
في العشر
الأوسط من
رمضان.
17- Ramazanın Ortasındaki On Gün İtikaf Yapmak
حدثنا
عبد الله بن
أبي شيبة:
حدثنا أبو
بكر، عن أبي
حصين، عن أبي
صالح، عن أبي
هريرة رضي الله
عنه قال: كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يعتكف في
كل رمضان عشرة
أيام، فلما
كان العام
الذي قبض فيه
اعتكف عشرين
يوما.
[-2044-] Ebu Hureyre r.a. şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
her Ramazan ayında on gün itikaf yapardı. Vefat ettiği yılın Ramazan ayında ise
yirmi gün itikaf yaptı.
Tekrar: 4998
AÇIKLAMA: İbn Battal şöyle
demiştir; Hz. Nebi'in itikafa devam etmesi, bunun sünnet-i müekkede olduğunu
göstermektedir. İbnü'l-Münzir, İbn Şihab'ın şu sözünü rivayet etmiştir:
"Müslümanların şu işine hayret doğrusu! Onlar itikafı terk ettiler. Oysa
Hz. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem Medine'ye hicret ettikten sonra Allah onun
ruhunu kabzedinceye kadar itikafı terk etmemiştir".
Hz. Nebi'in Vefat Ettiği Yıl Yirmi Gün İtikaf Yapmasının Sebebi
Hz. Nebi'in, vefat ettiği yılın Ramazan ayında yirmi gün itikafa
girmesi konusunda farklı görüşler ileri sürülmüştür:
Bir görüşe göre, o ecelinin geldiğini anlamış ve ümmetine,
ömürlerinin sonuna yaklaştıklarında Allah'a en hayırlı durumda kavuşabilmek
amacıyla amellerini arttırmak için çalışmalarını göstermek istemiştir.
Diğer bir görüşe göre Cebrail, her Ramazan ona Kur'an'i bir kere
arz ediyordu. Vefat ettiği yıl ise iki kere arz etti. Bu sebeple Hz. Nebi de
daha Önce yaptığı itikafın iki katını yaptı.
İbnü'l-Arabî şöyle demiştir: Bunun sebebi şu olabilir: Eşlerinin
mescitte çadır kurmaları sebebiyle o bir yıl Ramazan ayında itikaf yapmamış,
bunun yerine Şevval ayında yapmıştı. İşte Ramazanda yapmadığı o on günün
kazasının tam olarak gerçekleşmesi için son yılında on gün fazla itikaf
yapmıştır.
Bunların tümünden daha güçlü olan görüş şudur: Hz. Nebi (s.a.v.)
bir önceki yılın Ramazan ayında yolculuktaydı. Nesaî ve Ebu Davud'un, Übey İbn
Kab'dan rivayet ettikleri şu hadis bunu göstermektedir: "Hz. Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem Ramazanın son on gününde itikaf yapardı. Bir sene
yolculukta olduğu için itikaf yapamadı, ertesi yıl yirmi gün itikaf
yaptı".
باب: من أراد
أن يعتكف ثم
بدا له أن
يخرج.
18- İtikaf Yapmak İsteyen, Ancak Sonradan Bundan Vazgeçip
İtikaftan Çıkan Kimsenin Durumu
حدثنا
محمد بن مقاتل
أبو الحسن:
أخبرنا عبد
الله: أخبرنا
الأوزاعي قال:
حدثني يحيى بن
سعيد قال:
حدثتني عمرة
بنت عبد
الرحمن، عن عائشة
رضي الله عنها:
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم ذكر أن
يعتكف العشر
الأواخر من
رمضان،
فاستأذنته
عائشة فأذن
لها، وسألت
حفصة عائشة أن
تستأذن لها
ففعلت، فلما
رأت ذلك زينب
بنت جحش أمرت
ببناء فبني
لها، قالت:
وكان رسول
الله صلى الله
عليه وسلم إذا
صلى انصرف إلى
بنائه، فبصر
بالأبنية،
فقال: (ما هذا).
قالوا: بناء
عائشة وحفصة
وزينب، فقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (آلبر
أردن بهذا؟ ما
أنا بمعتكف).
فرجع، فلما
أفطر اعتكف
عشرا من شوال.
[-2045-] Aişe r.anha şöyle dedi: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
Ramazan'ın son on gününde itikaf yapmaktan bahsetti. Bunun üzerine Aişe ondan
itikaf yapmak için izin istedi, o da izin verdi. Hafsa, kendisi için izin
istemesini Aişe'ye söyledi, Aişe de onun için İzin istedi. Zeyneb binti Cahş
bunu görünce o da (itikaf için mescitte) bir çadır kurdurdu. Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem itikafta iken namaz kılınca çadırına çekilirdi.
Diğer çadırları görünce "bunlar da neyin nesi?" diye sordu.
Sahabeler: 'Aişe, Hafsa ve Zeyneb'in çadırları" dediler.
Hz. Nebi: "Onlar bu çadırları kurmakla hayır yapmayı mı
istediler? Ben itikaf yapmıyorum" dedi ve döndü.
Ramazan ayı bittikten sonra on gün Şevval'de itikaf yaptı.
باب: المعتكف
يدخل رأسه البيت
للغسل.
19- İtikafta Olan Kişinin, Başını Yıkamak
İçin Evine Uzatması
حدثنا
عبد الله بن
محمد: حدثنا
هشام: أخبرنا
معمر، عن
الزهري، عن
عروة، عن
عائشة رضي
الله عنها:
أنها
كانت ترجل
النبي صلى
الله عليه
وسلم وهي حائض،
وهو معتكف في
المسجد، وهي
في حجرتها، يناولها
رأسه.
[-2046-] Aişe r.anha, mescid'de itikafta bulunan Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'in saçını kendisi adetli olduğu halde taradığını söylemiştir.
Aişe kendi odasında durur, Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem başını ona
uzatırdı.
İTİKAF BAHSİ BİTTİ.
BUYU’ (ALIŞVERİŞ) BAHSİ BİR SONRAKİ SAYFA İLE BAŞLIYOR.