DEVAM: 4- Reyyan Kapısı Oruç Tutanlar İçin Tahsis Edilmiştir
حدثنا
إبراهيم بن
المنذر قال:
حدثني معن
قال: حدثني
مالك، عن ابن
شهاب، عن حميد
بن عبد الرحمن،
عن أبي هريرة
رضي الله عنه:
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال: (من
أنفق زوجين في
سبيل الله،
نودي من أبواب
الجنة: يا عبد
الله هذا خير،
فمن كان من
أهل الصلاة
دعي من باب
الصلاة، ومن
كان من أهل
الجهاد دعي من
باب الجهاد،
ومن كان من
أهل الصيام
دعي من باب
الريان، ومن كان
من أهل الصدقة
دعي من باب
الصدقة).
فقال
أبو بكر رضي
الله عنه:
بأبي وأمي يا
رسول الله، ما
على من دعي من
تلك الأبواب
من ضرورة، فهل
يدعى أحد من
تلك الأبواب
كلها؟. قال:
(نعم، وأرجو
أن تكون منهم).
[-1897-] Ebu Hureyre r.a. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
buyurduğunu nakletmiştir: "Kim Allah yolunda bir çift mal infak ederse
cennetin kapılarından şöyle seslenilir:
Ey Allah'ın kulu, senin bu yaptığın gerçekten bir hayırdır. Namaza devam
edenler (namaz ehli) namaz kapısından çağırılırlar, cihad edenler (cihad ehli)
cihad kapısından çağırılırlar, oruçlarını aksatmayanlar (oruç ehli) Reyyan
kapısından davet edilirler, sadaka verenler (sadaka ehli) sadaka kapısından
ağırlanırlar."
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem böyle buyurduktan sonra Ebu Bekir
(r.a.): "Anam babam sana feda olsun ey Allah'ın Resulü! Bu kapılardan
çağırılan kimselere hiçbir sıkıntı olmayacağı belli. Peki bahsettiğiniz
kapıların hepsinden çağırılan biri olacak mı?" diye sordu. Bunun üzerine
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: ''Evet, umarım sen onlardan
biri olursun!"
Tekrar: 3216, 3666, 7841
Diğer tahric edenler: Tirmizi, Menakıb; Müslim, Zekat
AÇIKLAMA: Reyyan, cennet
kapılarından birisinin özel ismidir. Bu kapıdan sadece oruçlu olanlar
girecektir. Bu kelime susuzluğa kanmak anlamındaki "reyy رييي
)"
kelimesinden türemiştir. Dolayısıyla bu isim ile oruçluların genel durumu
arasında bir uyum söz konusudur. İleride bu kapıdan geçen kimselerin bir daha
hiç susuzluk çekmeyeceklerine dair bilgiler de verilecektir.
"Kim Allah yolunda bir çift mal infak ederse/hayır
yaparsa" ifadesinde geçen "Allah yolunun" ne olduğu konusunda
farklı görüşler ileri sürülmüştür. Bazılarına göre burada kasdedilen cihaddır.
Bazı alimler ise "Allah yolunda " terkibinin daha genel bir anlama geldiğini
söylemişlerdir.
Allah yolunda harcanan bir çift mal ise ileride açıklanacağı
gibi hangi türden olursa olsun bütün malları ifade etmektedir.
Hadisle İlgili ayrıntılı açıklama için bk. Menkıbeler bölümü,
25. konu.