DEVAM: 127- İhramdan
Çıkarken Saçı Kazıtmak Ve Kısaltmak
حدثنا
عياش بن
الوليد: حدثنا
محمد بن فضيل:
حدثنا عمارة
بن القعقاع،
عن أبي زرعة،
عن أبي هريرة
رضي الله عنه
قال: قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (اللهم
اغفر
للمحلقين).
قالوا:
وللمقصرين،
قال: (اللهم
اغفر
للمحلقين).
قالوا:
وللمقصرين،
قالها ثلاثا،
قال:
(وللمقصرين).
[-1728-] Ebu Hureyre r.a. şöyle dedi: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem: "Allah'ım saçlarını kazıtanları bağışla" buyurdu. Oradakiler:
"Saçlarını kısaltanları da" dediler.
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem: "Allah'ım saçlarını
kazıtanları bağışla" buyurdu. Oradakiler: "Saçlarını kısaltanları
da" dediler. Resulullah sözünü üç kere tekrarladıktan sonra
"saçlarını kısaltanları da" dedi.
حدثنا
عبد الله بن
محمد بن
أسماء: حدثنا
جويرية بن
أسماء، عن
نافع: أن عبد
الله قال: حلق
النبي صلى
الله عليه
وسلم وطائفة
من أصحابه،
وقصر بعضهم.
[-1729-] Nafi'in rivayet ettiğine göre İbn Ömer r.a. şöyle dedi: Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte ashabından bir grup saçını kazıttı.
Bir grup da saçını kısalttı.
حدثنا
أبو عاصم، عن
ابن جريج، عن
الحسن بن مسلم،
عن طاوس، عن
ابن عباس، عن
معاوية رضي
الله عنهم
قال: قصرت عن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم بمشقص.
[-1730-] Muaviye r.a. şöyle dedi: Bir okun keskin tarafıyla Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Saçını kısalttım.
AÇIKLAMA: İbnü'l-Müneyyir
el-Haşıye adlı kitabında şöyle demiştir: Buhari konu başlığı ile, saçı
kazıtmanın hac amellerinden olduğunu anlatmak istemiştir. Saçı kazıtmak
ihramdan çıkma zamanında yapılır, ihramdan çıkma saçı kazıtmakla olmaz. Buhari
buna şunu delil getirmiştir: Hz. Nebi saçını kazıtana dua etmiştir. Dua bunun
sevap olduğunu göstermektedir. Sevap ise mubah işlerde değil ibadetde söz
konusudur. Yine Hz. Nebi'in saçı kazıtmayı kısaltmaya üstün kılması da bunu
göstermektedir. Çünkü mubahlar arasında birbirine üstünlük söz konusu
değildir.
Saçı kazıtmanın hac işlerine dahil olması görüşü çoğunluğun
görüşüdür.
Hadîsten çıkan diğer bazı
sonuçlar:
1- Meşru kılınan bir şeyi
yapan kimseye dua etmek meşrudur.
2- İki işten daha üstün olanını yapan kimseye tekrar tekrar dua
etmek, bu tekrar ile o İşin daha üstün olduğuna işarette bulunmak.
3- Fazileti daha az bile olsa mubah bir şeyi yapan kimse için de
dua talep etmek.
باب: تقصير
المتمتع بعد
العمرة.
128. Temettu Haccı Yapanın, Umreden Sonra Saçını Kısaltması
حدثنا
محمد بن أبي
بكر: حدثنا
فضيل بن
سليمان: حدثنا
موسى بن عقبة:
أخبرني كريب،
عن ابن عباس
رضي الله
عنهما قال:
لما
قدم النبي صلى
الله عليه
وسلم مكة، أمر
أصحابه أن
يطوفوا بالبيت
وبالصفا
والمروة، ثم
يحلوا،
ويحلقوا أو
يقصروا.
[-1731-] İbn Abbas r.a. şöyle dedi: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
Mekke'ye gelince ashabına Kabe'yi tavaf etmelerini, Safa ve Merve arasında say
yapmalarını, sonra da ihramdan çıkarak başlarını kazıtmalarını yahut saçlarını
kısaltmalarını emretti.
AÇIKLAMA: Bu hadis, temettü
haccı yapan kimsenin saçını kazıtmak ve kısaltmak arasında muhayyer olduğunu
göstermektedir. Şayet kişinin saçı yeni çıkıyorsa saçını kazıtması, saçı
uzunsa hac ihramından çıkarken saçını kısaltmakla yetinmesi evladır.