EK SAYFA – 765-2
باب: ما لا
يلبس المحرم
من الثياب.
21- İhramlı Kimsenin Giymemesi Gereken Elbiseler
حدثنا
عبد الله بن
يوسف: أخبرنا
مالك، عن نافع،
عن عبد الله
بن عمر رضي
الله عنهما:
أن رجلا قال:
يا
رسول الله، ما
يلبس المحرم
من الثياب؟
قال رسول الله
صلى الله عليه
وسلم: (لا يلبس
القمص، ولا
العمائم، ولا
السراويلات،
ولا البرانس،
ولا الخفاف،
إلا أحد لا
يجد نعلين،
فليلبس خفين،
وليقطعهما
أسفل من
الكعبين، ولا
تلبسوا من
الثياب شيئا
مسه
الزعفران، أو
ورس).
[-1542-] Abdullah İbn Ömer r.a.'den nakledildiğine göre adamın biri:
"Ey Allah'ın Resulü! İhramlı bir kimse hangi elbiseleri giyebilir?"
diye sormuştu. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem, "Gömlekleri, başa
geçirilen takkeleri, şalvarları, şapkalı giysileri ve mestleri giyemez. Fakat
iki ayakkabı bulamayan kimse mest giysin ve topuklardan aşağısını kessin. Siz
ihramlılar, za'feran ve vers adı verilen bitki ile boyanmış olan elbise
giymeyin" buyurmuştur.
AÇIKLAMA: Burada ihramlı ile
kastedilen, hac, umre veya kıran haccı için ihrama girmiş olan kimsedir.
Nevevî şöyle der: "Alimler, Hz. Nebi'in bu cevabının sözün
en güzellerinden olduğunu söylemişlerdir. Çünkü giyilemeyecek olan şeyler
sınırlı sayıdadır. Bunlar sayılmak suretiyle cevap ortaya çıkmış olur.
Giyilmesi caiz olanlar ise sınırsızdır. Cevap, "Şunları giyemez,
diğerlerini giyebilir" anlamına gelir."
İbn Dakîk el-İd şöyle demiştir: "Bu hadisten çıkarılacak
sonuçlardan biri şudur: Cevapta muteber olan, cevap nasıl olursa olsun, cevap
soruya göre değişik olsa veya sorulandan daha fazla şey söylenmiş bile olsa,
amaçlanan şeyin gerçekleşmesidir. Soru ile cevabın birbirine (birebir) mutabık
olması şart değildir."
Hadiste bahsi geçen ihramlının, erkek ihramlı olduğu konusunda
alimler icma etmiştir. Kadınlar da aynı hükme dahil edilemez.
İbnü'l-Münzir şöyle der: "Alimler, yukarıda sayılan bütün
elbiseleri ihramlı bir kadının giyebileceğinde icma etmiştir. Kadınların
erkeklerle ortak olduğu nokta, zaferan ve vers ile boyanmış olan elbiseleri
giyememeleridir."
Kadi İyad ise şu kanaati belirtir: "Müslümanlar, yukarıdaki
hadiste sayılan şeyleri ihramlı bir kimsenin giyemeyeceğinde icma etmiştir.
Hz. Nebi, gömlek ve şalvar İle bütün dikişli elbiselere; sarık ve başlıklı
giysi ile dikişli ya da dikişsiz başı örten bütün başlıklara- mestlerle ise
kişinin ayağını örten her şeye dikkat çekmiştir."
"Ayakkabı bulamayan" denilmek suretiyle, bulabilen
kimselerin kesilmiş mest giyemeyecekleri belirtilmiştir, «Alimlerin çoğunluğu
bu görüştedir.
Mestlerin topuklardan aşağısının kesilmesi, ihramlı kimsenin
topuklarının açığa çıkması içindir. Alimler, ihramlı kimsenin elbise giymesinin
ve koku sürün-mesinin yasak olmasının hikmeti olarak onun, refah ve rahattan
uzaklaşmasını, huşu içindeki kimsenin niteliklerini kazanmasını
göstermişlerdir. Diğer yandan sayılan şeylerden mücerred bir halde Rabbine
yönelmesi sağlanmış olacaktır. Bu sayede kendini daha iyi murakabe edecek,
haramları işlemekten daha kolay kaçınacaktır.