باب: من
استعد الكفن
في زمن النبي
صلى الله عليه
وسلم فلم ينكر
عليه.
28. Nebi (s.a.v.) Zamanında Kefenini Hazırladığı Halde Nebi'in
Yadırgamadığı Kimse
حدثنا
عبد الله بن
مسلمة: حدثنا
ابن أبي حازم،
عن أبيه، عن
سهل رضي الله
عنه: أن
امرأة جاءت
النبي صلى
الله عليه
وسلم ببردة
منسوجة، فيها
حاشيتها،
أتدرون ما
البردة؟ قالوا:
الشملة، قال:
نعم. قالت:
نسجتها بيدي
فجئت
لأكسوكها،
فأخذها النبي
صلى الله عليه
وسلم محتاجا
إليها، فخرج
إلينا وإنها
إزاره، فحسنها
فلان فقال:
اكسينها، ما
أحسنها، قال
القوم:
ما أحسنت،
لبسها النبي
صلى الله عليه
وسلم محتاجا
إليها، ثم
سألته، وعلمت
أنه لا يرد،
قال: إني
والله، ما
سألته
لألبسها،
إنما سألته
لتكون كفني،
قال سهل:
فكانت كفنه.
[-1277-] Sehl r.a. şöyle dedi: Bir kadın elinde kenarlı, dokunmuş bir
kaftanla Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in huzuruna girdi. (Sehl
yanındakilere) "Bilir misiniz bürde nedir? Semledir (bütün bedeni örten
bir elbisedir)" dediler. (Sehl): "Evet" dedi. (Sehl, olayı
anlatmaya devam ederek şöyle dedi): Kadın Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e:
"Bunu kendi ellerimle dokudum ve senin giymen için getirdim" dedi.
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem de onu aldı. O sıra o elbiseye ihtiyacı vardı.
Sonra Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bunu giyerek yanımıza çıktı. Sahabe'den
biri bunu güzel bularak şöyle dedi: "Ya Resulallah! Bu ne güzelmiş. Lütfen
bunu bana veriniz" dedi. (Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem evine girerek o
elbiseyi çıkardı ve onu isteyen kişiye gönderdi).
Orada hazır bulunanlar; "Bunu iyi etmedin. Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'in bu elbiseye ihtiyacı vardı. Sen ise onun geri
çevirmeyeceğini bilerek ondan bunu istedin" dediler. Adam: ''Vallahi ben
bunu giymek için istemedim. Ben bu elbise kefenim olsun diye istedim"
dedi. (Sehl dedi ki): Gerçekten de bu elbise onun kefeni oldu.
Tekrar: 2093, 5810, 6036
AÇIKLAMA: Konu başlığı şuna
işaret etmektedir: Kaftanı isteyen sahabî, diğerleri tarafından Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'in kaftanını İstedi diye yadırgandı. Kaftanı isteyen kişi,
bunu isteme sebebini açıkladığında ise bunu yadırgamadılar.
Bu hadis, ölü için tahsil edilmesi şart olan kefen vb. şeylerin
hayatta iken temin edilmesinin caiz olduğunu göstermektedir. Kabrin kazılması
da buna dahil midir? Bu konu İleride ele alınacaktır.
Davudî, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in getirilen elbisenin,
bir kumaştan kesilmiş olmayıp astarlı olduğunu belirtmiştir. Hadisi rivayet
eden kişi, "kenarlı, dokunmuş" ifadesiyle elbisenin daha önce
giyilmemiş, yeni bir elbise olduğuna İşaret etmiştir.
İbn Mace ve Taberani’nin rivayetinde şöyle denilmektedir: Adam
"ne güzel elbise!" deyince, Nebi s.a.v. "Evet" dedi. Daha
sonra odasına girerek onu çıkarıp katladı ve adama gönderdi.
Buharî, Libas bölümünde Yakub İbn Abdurrahman yoluyla şu şekilde
rivayet etmiştir: "Nebi s.a.v. : "Evet" dedi. Daha sonra bir
süre oturdu. Sonra dönerek {evine girdi), elbiseyi çıkarıp katladıktan sonra o
adama gönderdi."
İbn Mace, "Sen Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in
kendisinden bir şey isteyen kişiyi geri çevirmediğini bildiğin halde niçin o
kaftanı istedin?" şeklinde rivayet etmiştir.
İbn Gassan rivayetinde, elbiseyi Nebi s.a.v.'den isteyen sahabî
şöyle demiştir: "Elbiseyi Nebi s.a.v. giydiğinden (ve elbise onun mübarek vücuduna
dokunduğundan) ben bununla teberrük etmek istedim."
Taberanî, Zem'a İbn Salih rivayetinde Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem kendisi için başka bir elbise yapılmasını istemiş, ancak elbise
tamamlanamadan vefat etmiştir.
Hadisten Çıkan
Sonuçlar
1- Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in güzel ahlakı, engin
cömertliği, hediyeyi kabul etmesi,
2- Bir insanın başkasında gördüğü giyecek vb. şeyleri, değerini
ifade etmek üzere veya istemesinin caiz olduğu durumda istediğini belli etmek
üzere övmesi caizdir.
3- Münker haramlık derecesine varmamış olsa bile, görünürde
edebe aykırı bir davranış söz konusu olduğunda buna karşı çıkmak meşrudur.
4- Salih insanların kullandığı şeyler ile teberrük etmek
caizdir.
İbn Battal şöyle demiştir: İleride ihtiyaç duyulacak bir şeyi,
ihtiyaç anından önce hazırlamak caizdir. Salihlerden bir grup ölümlerinden önce
kabirlerini kazmışlardır.
Zeyn Ibnü'l-Müneyyir, bunu sahabeden hiç kimsenin yapmadığı
gerekçesiyle eleştirmiş ve şöyle demiştir: "Şayet bu müstehap olsaydı,
sahabeden pek çoğu bunu yapardı."
Bazı Şafiîler şöyle demişlerdir: Bunlardan (ölüme yönelik
şeylerden) herhangi birini hazırlayan kişinin, bunu helal olduğuna güvendiği
bir yoldan veya kendisinde salih amel ve bereket bulunduğuna inandığı
kişilerden edinmesi uygun olur.