باب: الثياب
البيض للكفن.
18. Kefenleme İçin Beyaz Kumaş Kullanılması
حدثنا
محمد بن
مقاتل: أخبرنا
عبد الله:
أخبرنا هشان
بن عروة، عن
أبيه، عن
عائشة رضي
الله عنها:
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم كفن في
ثلاثة أثواب
يمانية، بيض
سحولية من كرسف،
ليس فيهن قميص
ولا عمامة.
[-1264-] Aişe r.anha şöyle demiştir: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem, pamuk'tan, sehuliyye denilen üç parça beyaz Yemen bezi içinde
kefenlendi. Bunların içinde gömlek (kamîs) ve sarık yoktu.
Tekrarı: 1271, 1272, 1273, 1287.
AÇIKLAMA: Bu hadisin konu
başlığına delil olması şu açıdandır: Allah, kendi Nebi'i (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) için en faziletli olanını seçmiştir. Anlaşıldığı kadarıyla bu konuda
Buharî'nin şartlarına uygun açık ifadeli bir hadis bulunmamaktadır. Bu konuda
Sünen yazarlarının İbn Abbas'tan rivayet ettiği şu hadis vardır: "Beyaz
elbise giyin. Bu hem daha temiz hem de daha güzeldir. Ölülerinizi de onunla
kefenleyin." Tirmizî ve Hakim bu hadisin sahih olduğunu söylemişlerdir.
Semure Ibn Cündeb'ten sahih senetle rivayet ettikleri bîr hadis de bu hadisi
desteklemektedir.
باب: الكفن
في ثوبين.
19. İki Elbise İle Kefenlemek
حدثنا
أبو النعمان:
حدثنا حماد،
عن أيوب، عن سعيد
بن جبير، عن
ابن عباس رضي
الله عنهم قال:
بينما
رجل واقف
بعرفة، إذ وقع
عن راحلته
فوقصته، أو
قال: فأوقصته،
قال النبي صلى
الله عليه
وسلم: (اغسلوه
بماء وسدر،
وكفنوه في
ثوبين، ولا
تحنطوه، ولا
تخمروا رأسه،
فإنه يبعث يوم
القيامة
ملبيا).
[-1265-] İbn-i Abbas r.a. şöyle demiştir: Bir adam Arafat'ta vakfede iken
bineğinden düştü. Deve de adam'ın boynunu kırdı (adam derhal öldü). Bunun
üzerine Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "O'nu su ve sidr
ile yıkayın ve iki kat ihramı içinde kefenleyin. O'na koku sürmeyin, başını da
örtmeyin. Çünkü o kıyamet gününde telbiye getirdiği halde diriltilecektir.
Tekrar; 1266, 1267, 1268, 1839, 1850, 1851
AÇIKLAMA: Buharî, konu
başlığı ile, Hz. Aişe hadisinde geçen üç parça kumaş ile kefenlenmenin şart
olmadığına işaret etmiştir. Üç parça elbise müstehaptır. Bu, çoğunluğun
görüşüdür.
Nesaî'nin, Yunus İbn Nafi’ ve Amr İbn Dînar aracılığıyla
rivayetinde "İhrama girdiği iki elbise ile kefenleyiniz" denilmiştir.
Muhib et-Taberî şöyle der: Nebi s.a.v. ihramlı iken ölen kişiye
(iki parça ihramı dışında) üçüncü bir elbiseyi eklememesinin sebebi, tıpkı
şehitte olduğu gibi onu yüceltme sebebiyledir. Nitekim şehit hakkında da
"Onları kanları üzerlerinde olduğu halde gömünüz" buyurmuştur.
Ibn Battal şöyle demiştir; Bu hadis şunu göstermektedir: Bir
kimse ibadet türünden bir amele başladıktan sonra bu ameli tamamlayamadan
ölürse, ahirette Allah'ın o kişiyi bu ameli işlemiş kimseler arasında yazması
umulur.