DEVAM: 3. Kefenine Sarılmış Olan Ölünün Yanına Girmek
حدثنا
محمد بن بشار:
حدثنا عندر:
حدثنا شعبة قال:
سمعت محمد بن
المنكدر قال:
سمعت جابر بن
عبد الله رضي
الله عنهما
قال: لما قتل
أبي، جعلت أكشف
الثوب عن
وجهه، أبكي
وينهوني عنه،
والنبي صلى الله
عليه وسلم لا
ينهاني،
فجعلت عمتي
فاطمة تبكي،
فقال النبي
صلى الله عليه
وسلم: (تبكين أو
لا تبكين، ما
زالت
الملائكة
تظله
بأجنحتها حتى
رفعتموه).تابعه
ابن جريج:
أخبرني ابن
المنكدر: سمع
جابرا رضي
الله عنه.
[-1244-] Cabir (r.a.) şöyle demiştir: Babam (Uhud savaşında) öldürüldüğünde
ben onun yüzünü açıp ağlıyordum, Müslümanlar benim böyle yapmamı engelledikleri
halde, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem beni engellemiyordu. Halam Fatima
ağlıyordu. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "Ağlasan da
ağlamasan da siz cenazeyi kaldrıncaya kadar melekler onu kanatlarıyla
gölgeliyorlar.
Tekrar: 1293, 2816, 4080.
AÇIKLAMA: İbnü’r-Reşîd şöyle
demiştir: Bu konu başlığında yer alan fıkhî hüküm şudur: Ölüm, hayatta olan
kimsenin bilinen güzel durumlarının değişmesine sebep olur. Bu yüzden ölünün
gözlerinin kapatılması ve bir şeyle örtülmesi emredilmiştir. Bu yüzden ölüm
hali, ölenin yüzünün açılmasının yasak olduğu ihtimalini akla getirir. Nitekim
en-Nahaî şöyle demiştir: Ölünün durumuna yıkayan ve velisinin dışında birinin
muttali olması uygun değildir. Buharî konu başlığını akla gelen bu ihtimali
ortadan kaldırmak için bunun caiz olduğunu gösterecek şekilde koymuştur.
Hadislerden
Çıkan Bazı Sonuçlar Bu hadislerde yer alan bazı hususlar şunlardır:
1- ölüye saygı ve ondan bereket ummak için onu öpmek caizdir.
2- Anam-babam sana feda olsun" demek caizdir. Bu Arapların
alışkanlık olarak söyledikleri bir ifadedir. Bundan hakîkî anlam kastedilmez.
Çünkü bir İnsan öldükten sonra onun için başkasını feda etmek düşünülemez.
3- Ölü için ağlamak caizdir.
Nebi'in
(s.a.v.)"Bana Ne Yapılacağını Bilmem" Sözünün Anlamı
Abd İbn Humeyd'in Müsned adlı eserinde Abdürrezzak'ın rivayet
ettiği hadisin lafzı şöyledir: "Vallahi ben Allah'ın Resulü olduğum halde
bana ve size ne yapılacağını (Allah'ın nasıl muamele edeceğini) bilmem."
Resûlullah (s.a.v.) bunu, Yüce Allah'ın şu sözüne uygun olarak söylemiştir:
"De ki ben peygamberlerin ilki değilim. Bana ve size ne yapılacağını da
bilmem Hz. Peygamber'in (s.a.v.) bu sözü şu ayetin indirilmesinden önce
söylenmiştir: "Allah'ın senin geçmiş ve gelecek günahlarını affetmesi için
[Fetih 2] Çünkü Ahkaf suresinin Mekke'de, Fetih sûresinin ise Medine'de
indirildiği konusunda görüş ayrılığı yoktur. Nebi'in (s.a.v.): "Ben,
cennete girenlerin ilkiyim" dediğide sabittir. Yine bu manada açık
hadisler de bulunmaktadır.