DEVAM 1. Son Sözü La
İlahe İllallah" Olan Kimsenin Durumu
حدثنا
عمر بن حفص:
حدثنا أبي:
حدثنا الأعمش:
حدثنا شقيق،
عن عبد الله
رضي الله عنه
قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (من مات
يشرك بالله
شيئا دخل
النار). وقلت
أنا: من مات لا
يشرك بالله
شيئا دخل
الجنة.
[-1238-] Abdullah İbn Mes'ud r.a. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'den şunu rivayet etmiştir; "Kim herhangi bir şey'i Allah'a ortak
koşarak ölürse ateş'e (cehenneme) girer."
(Abdullah dedi ki): Ben de diyorum ki: Kim Allah'a hiçbir şeyi
ortak koşmaksızın ölürse cennete girer.
Tekrar: 4497, 6683.
AÇIKLAMA: Tevhid bölümünde
Şu'be yoluyla Vasıl'dan gelen bilgiye göre Hz. Pey-gamber'e gelip bu haberi
veren kişinin Cebrail olduğu belirtilmiştir. Buharî Libas bölümünde
Ebu'I-Esved aracılığıyla Ebu Zer'den şunu rivayet etmektedir: Nebi'e Sallallahu
Aleyhi ve Sellem geldim. Üzerinde beyaz
bir elbise vardı ve uyuyordu. Bir müddet sonra bir daha geldiğimde artık
uyanmıştı." Bu, söz konusu kişinin rüyada geldiğini göstermektedir.
Ümmetimden" ifadesi ümmet-i icabettir. Bunun daha genel
anlamda üm-met-i davet olması da mümkündür.
Kurtubî şöyle demiştir: Şirk koşmamanın anlamı, Allah'tan
başkasını İlahlık konusunda ona ortak koşmamaktır. Ancak bu ifade dînî
kullanımda, dince geçerli iman anlamına gelmektedir.
Zina etse ve hırsızlık yapsa da mı?" sözünü ilk bakışta
Nebi'in meleğe söylediği anlaşılsa da bu soruyu Ebu Zer, Nebi'e (s.a.v.)
sormuştur. Zaten müellif imam Buhari bunu Libas bölümünde açıkça ifade
etmektedir.
Zeyn İbnü'l-Müneyyir şöyle der: Ebu Zerr'in rivayet ettiği bu
hadis, insanın Allah'ın rahmetinden ümitli olması ile ilgili hadislerden olup
bu hadisler bazı cahilleri helake sürükleyecek işler yapmaya sevk etmektedir. Oysa
bu hadislerde kasdedilen şey, ilk anlaşılan anlam değildir. Çünkü dindeki temel
kurallar, insanın imanlı olarak ölmesi halinde bile kul haklarının düşmediğini
göstermektedir. Ancak kul haklarının düşmemesi, Allah'ın cennete koymayı
dilediği kişiyi buraya koymayı üstlenmeyeceği anlamına gelmez. Bu sebeple Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem Ebu Zerr'in
bunu garip karşılamasını reddetmiştir.
"Cennete girer" sözü ile kasdedilen, doğrudan cennete
girme olabileceği gibi azap gördükten sonra cennete girme de olabilir.
Allah'tan (azaba uğramayı gerektirecek suçlarımızı) affetmesini ve bizlere
afiyet vermesini talep ederiz. Bu konudaki bir başka hadis de şudur: "Kim
la ilahe illallah derse, zaman içinde bir gün bunun yararını görür. Bundan önce
başına ne gelmiş olursa olsun. "Bu konu Rikak bölümünde tekrar ele
alınacaktır. [Ayrıca bkz. 6443. hadis.]
Hadisten Çıkan
Sonuçlar
1- Büyük günah işleyenler sonsuza kadar cehennemde kalmaz.
2- Büyük günah
işlemek, kişiden
"mümin" ismini kaldırmaz (kişiyi kafir kılmaz).
3- Allah'ın birliğine iman etmeyenler cennete giremez.
4- Hadiste yalnızca zina ve hırsızlığın zikredilmesinin sebebi,
Allah hakkı ve kul hakkına işaret etmektir. Sanki Ebu Zer "Zina eden kişi
zina ettiği anda mümin olarak zina etmez" hadisini aklına getirmiş
gibidir. Çünkü bu hadisten ilk anlaşılan anlam, yukarıdaki hadisten anlaşılan
anlam ile çelişmektedir. Ancak ehl-i sünnetin temel kurallarına göre İki
hadisin bir noktada buluşturulması şu açıdan mümkündür: Zina eden kişinin mümin
olmadığını söyleyen hadisteki iman, kamil imandır. Yukarıdaki hadiste ise
kişinin cehennemde sonsuza kadar kalmayacağı kasdedilmektedir.